Taxikrig
Radikale: Lad taxier droppe at køre i yderområder
Uber har sat gang i debatten om en ny taxilov. Hos De Radikale overvejer man at droppe selskabernes pligt til at betjene hele landet. Sker det, forsvinder taxierne fra yderområderne, advarer branchen.
Efterspørgslen på taxaer er ikke altid stor i yderområderne. Men selskaberne har alligevel pligt til at betjene dem. Det overvejer Radikale at lave om på.
Efterspørgslen på taxaer er ikke altid stor i yderområderne. Men selskaberne har alligevel pligt til at betjene dem. Det overvejer Radikale at lave om på. Foto: Henning Bagger


Amerikanske Uber har trukket hundredvis af overskrifter i medierne, siden de kom til København i 2014. Samtidig har selskabet antændt debatten om den nuværende taxilov, som både politikere, Uber og taxibranchen mener trænger til en opfriskning.

Spørger man De Radikale, bør man blandt andet se på, om taxiselskaberne fortsat skal være tvunget til at dække tyndt befolkede områder. I dag har taxiselskaber i en given kommune nemlig pligt til at betjene hele kommunen døgnet rundt. Det gælder også fjerntliggende, tyndtbefolkede områder.

- Vi skal overveje, om det giver mening at opretholde noget, som folk ikke gider bruge, mener Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.

Ikke sund forretning

Det er dyrt for selskaberne at sikre taxibetjening døgnet rundt i hele kommunen. Det gælder især i landkommunerne, hvor behovet for almindelig taxikørsel ikke altid er så stort. Derfor kompenserer mange kommuner ved til gengæld at købe skole- og handicapkørsel af det lokale taxaselskab.

- Så bruger man en masse penge på det, som ellers kunne være gået til velfærd, siger Andreas Steenberg. 

De Radikale overvejer således, om man skal lade selskaberne slippe for den såkaldte kørselspligt. For der er ikke meget økonomi i at køre en taxi 15 kilometer fra en større by til en kommunes yderområde for så blot at køre et par kilometer, pointerer Andreas Steenberg.

Men hvad så med moster Oda, som bor i en lille landsby, hvor taxierne ikke længere vil køre?

- Det er vel kun vigtigt, hvis moster Oda rent faktisk efterspørger taxikørsel. Hvis efterspørgslen ikke er der, kan man ikke have en sund taxiforretning kørende, siger Andreas Steenberg.

Fakta: Det siger loven

Taxiloven § 35: Føreren af en taxi har pligt til at udføre kørsel inden for landets grænser (...) fra et hvilket som helst sted i den kommune, hvor tilladelsen er udstedt, hvis dette kan ske over land og faste bro- og tunnelforbindelser.

UDVID

Kun få kører med Uber

Debatten om Uber har fået massiv opmærksomhed i medierne de seneste måneder. Men selvom Uber fylder meget i medierne, fylder tjenesten ikke så meget blandt danskerne. Uber kører kun i Storkøbenhavn, og blandt borgerne i Region Hovedstaden er det blot otte procent - cirka hver 12. indbygger - der har prøvet en tur med Uber. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Avisen.dk.

Artiklen fortsætter efter grafikken

At et fåtal har kørt med Uber, viser, at der er langt større udfordringer for taxabranchen. En af dem er, hvordan man netop sikrer taxaer i yderområderne, mener Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.

Hun ser gerne en modernisering af taxaloven, men hvis ikke man lader kommunerne regulere området, forsvinder taxaerne i landområderne, mener hun. 

- Lader man bare markedskræfterne råde, søger taxierne mod de større byer. Så vil der være store områder af landet, hvor man ikke kan få en taxi, siger Trine Wollenberg.

Det skete blandt andet i Sverige, hvor man liberaliserede taxiområdet i 1990. Over en årrække faldt antallet af taxier i yderområderne, mens det eksploderede i Stockholm. 

- Man er nødt til at have en lokal regulering. Så kan nogle kommuner sikre taxier i yderområderne, mens storbykommuner kan fastsætte regler, der giver bedre service og mindre trængsel, mener Trine Wollenberg.

S: Sær melding

Transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, er forundret over det radikale forslag. Han mener, at taxiloven skal reguleres, så den er til gavn for flest mulige mennesker.

Men hvis der ikke længere er taxier i yderområderne, vil hverdagen blive "meget svær" for en række borgere, mener socialdemokraten. 

- Det er en lidt sær melding. Det er et problem, hvis det bliver svært for borgere i tyndt befolkede områder at få sig en vogn. Det kan resultere i spritkørsel. Samtidig kan en masse ældre mennesker ende med at sidde i ensomhed, hvis ikke de kan komme til familiefødselsdage eller banko om torsdagen. Så jeg mener, at man skal tænke sig meget grundigt om, før man gør sådan noget, siger Rasmus Prehn.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.