Rådet for Socialt Udsatte om kontanthjælpsfejl: Katastrofalt
Ny rapport viser fejl i halvdelen af sager, hvor borgere fratages kontanthjælp eller uddannelsesstøtte. Det er katastrofalt, at vi ikke kan have tillid til myndighederne, mener Jann Sjursen, der er formand i Rådet for Socialt Udsatte.
- Det gør mig oprigtig talt ked af det, lyder det fra formand Jann Sjursen fra Rådet for Socialt udsatte om, at kommuner laver fejl i halvdelen af sager, hvor borgere fratages økonomisk støtte. 
- Det gør mig oprigtig talt ked af det, lyder det fra formand Jann Sjursen fra Rådet for Socialt udsatte om, at kommuner laver fejl i halvdelen af sager, hvor borgere fratages økonomisk støtte.  Foto: Maria Hedegaard/Scanpix/Arkiv


Når kommunerne fejler i sager, hvor ledige mister deres kontanthjælp eller uddannelseshjælp, ryger tilliden til myndighederne.

Og dermed sammenhængskraften i vores samfund. 

Det fastslår formand for Rådet for Socialt Udsatte, Jann Sjursen, efter det idag er kommet frem, at jobcentre har fejl i hver anden afgørelse om økonomiske sanktioner mod borgere.  

- Det er katastrofalt. Og dybt problematisk, at kommunerne fejler i sager, der handler om menneskers forsørgelsesgrundlag, lyder det fra Jann Sjursen. 

Fejl i hveranden afgørelse

En ny rapport fra Ankestyrelsen viser, at kommunernes jobcentre har fejlet i 70 ud af 131 sager, hvor borgere blev frataget kontanthjælp eller uddannelsesstøtte. 

Det drejer som om de sager, hvor kommunen har sanktioneret over for borgerne ved økonomisk at skære i deres kontanthjælp eller uddannelseshjælp. Sanktioner sker typisk, hvis de ledige ikke møder op til samtaler i jobcentret eller ikke får sendt jobansøgninger afsted. 

Ankestyrelsen har i deres gennemgang af de 131 afgørelser fra 2015 konkluderet, at lidt over halvdelen af sagerne ville være blevet ændret, hvis borgeren havde klaget.

Oprigtigt ked af det

Og de mange sagbehandlings-fejl går ikke kun ud over de enkelte borgere, men også samfundet som helhed, fordi borgere mister tilliden til myndighederne, mener Jann Sjursen. 

- Det gør mig oprigtig talt ked af det. Sammenhængskraften i samfundet beror jo på, at vi kan have tillid til myndighederne. Og at de behandler folk ens, siger Jann Sjursen.

Han mener ikke, det kan være rigtigt, at man som borger konstant skal tjekke op på og klage over myndigheders afgørelser for at være sikker på, at få det, man har ret til. 

- Det bliver et træls samfund at være en del af for os alle sammen, uanset hvem vi er som borgere, lyder det fra Jann Sjursen. 

Kommuner: Ikke godt nok

Hos Kommunernes Landsforening (KL) peger de på, at den høje fejlprocent kan skyldes, Ankestyrelsen ikke har haft alle relevante oplysninger til rådighed i deres gennemgang af de 331 sager. 

Formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, Thomas Kastrup-Larsen, siger i en skriftlig kommentar, at det bør undersøges, om Ankestyrelsen har fået alle relevante oplysninger i sagerne. 

Thomas Kastrup-Larsen erkender dog også, det ikke er tilfredsstillende, at afgørelser i over 50 procent af sagerne ikke vurderes at være korrekte.

- Ankestyrelsens konklusion er klar: kommunerne sanktionerer for meget, og sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at borgerne har fået tilstrækkelige oplysninger om konsekvenserne af ikke at stå til rådighed. Det er ikke godt nok, udtaler han. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.