Qureshi advokat: Skattepligtig indkomst er indberettet
Egmont har afsluttet sin undersøgelse af Qureshi-sagen og har valgt at inddrage skattemyndighederne.


Michael Qureshi har selvangivet sin skattepligtige indkomst vedrørende alle sine aktiviteter.

Det skriver hans advokat, Michael Bjørn Hansen, i en pressemeddelelse.

- Som advokat for Michael Qureshi kan jeg oplyse, at Michael Qureshi har selvangivet sin skattepligtige indkomst vedrørende alle sine aktiviteter, herunder også aktiviteter i udlandet. Jeg har tidligere orienteret Egmont Publishing om dette, skriver han.

Michael Bjørn Hansen skriver derudover, at han finder det "ganske usædvanligt", at Egmont har valgt at meddele offentligheden, at man har taget kontakt til skattemyndighederne vedrørende Qureshi.

Tidligere tirsdag kom det frem, at Egmont-koncernen, der udgiver fodboldbladet Goal, efter flere ugers granskning nu har afsluttet sin undersøgelse af de artikler, som sportsjournalisten Michael Qureshi leverede til bladet.

Egmont har valgt at inddrage skattemyndighederne i Danmark, hvor Qureshi bor, og Sverige, hvor Goal udgives, for at sikre, at der ikke er blevet snydt med skatteindbetalinger.

Administrerende direktør i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, betragter dermed sagen som afsluttet.

- Det er en trist sag, som vi er kede af. Allerede da sagen kom frem, valgte vi at trække samtlige artikler tilbage.

- Efter at have været i kontakt med en række af de internationale journalister, hvis navne er blevet brugt, er vi blevet yderligere bekræftet i, at det var det eneste rigtige at gøre, da de afviser at have noget med artiklerne i Goal at gøre.

- Vi er desværre som flere andre medier blevet ført groft bag lyset, siger han.

Michael Qureshi formidlede angiveligt kontakten mellem en stribe udenlandske journalister og Egmont Publishing.

Han oversatte og leverede artikler til Goal på vegne af skribenterne, og honoraret blev fra november 2011 udbetalt til et konto tilhørende et firma kaldet Cvseeme i England.

Det har dog senere vist sig, at mange af de udenlandske journalister slet ikke fandtes, mens andre optrådte med byline uden at have skrevet så meget som en linje af artiklerne.

Derfor iværksatte Egmont en undersøgelse, og Michael Qureshis advokat har i den forbindelse meddelt, at kontoen tilhørte Qureshi selv og ikke det engelske firma.

Alt i alt er der angiveligt udbetalt 330.000 kroner fra Egmont til den engelske konto.

Egmont Publishing har i alt fået leveret 407 artikler til Goal via Michael Qureshi, hvor der sammenlagt optrådte 98 navne på forfattersiden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.