Valgkampen buldrer derudaf med debatter, møder og udspil fra politikerne. Det er nu, vi borgere kan møde kandidaterne, bruge vores stemme og være med i debatten.
Men de færreste af os gider at tage til vælgermøde. Det viser en ny undersøgelse. Vi vil langt hellere blive derhjemme og følge med på fjernsynet.
Derfor har Helle Thorning-Schmidt (S) og Lars Løkke Rasmussen (V) endnu en god grund til at møde i op i topform i aftenen direkte tv-duel.
En undersøgelse foretaget af Wilke for Avisen.dk viser, at hele 62,7 procent af danskerne ikke har planer om at komme til et vælgermøde. Kun 12,9 procent har tænkt sig at udnytte deres demokratiske ret til at møde politikerne og få et gratis klistermærke.
- De fleste vælgere har allerede den information, de har brug for. 70 procent af dem stemmer alligevel det samme, som de gjorde sidst, fortæller valgforsker Kasper Møller Hansen.
Københavnerne er de mest dovne
Det er særligt københavnerne, der slet ikke gider at engagere sig i valgmøderne. Her siger 67,6 procent nej tak til at skulle ud af døren og ned i det lokale forsamlingshus.
Samtidig er det især kvinderne, der ikke har planer om at deltage i et vælgermøde. Der er tre procent flere mænd, der har tænkt sig at vise flaget, end kvinder.
- Generelt er det bare mest partisoldater og familie, der kommer for at støtte kandidaterne til vælgermøderne. Det er for at vise baglandet den gestus, at kandidaterne tropper op, siger Kasper Møller Hansen.
De unge gider godt at troppe op
Blandt de 18-29 er der dog en hvis opbakning til de traditionelle vælgermøder. Her har 16,1 procent tænkt sig at møde op, når kandidaterne er i byen, hvor 58,4 vælger at blive hjemme på sofaen som resten af Danmark.
- De unge er mere søgende efter information end andre grupper i samfundet. Men der er nu også forskel på at sige, man kommer, og så rent faktisk gøre det, fortæller Kasper Møller Hansen.
Tv flytter stemmer
Til gengæld er fjernsynet stadig den mest foretrukne, når man skal orientere sig om valget. 56 procent svarer, at de får deres primære information om kandidaterne gennem tv, og det er især alle dem over 50 år, der foretrækker valget fra sofaen.
- Tv er især for de ældre generationer. Undersøgelser viser, at nyhederne og debatprogrammerne på tv og de regionale stationer er det, der flytter flest stemmer, fortæller Kasper Møller Hansen.
Men noget tyder på, at det vil ændre sig. Unge bruger ikke tv'et viser undersøgelsen. Her er det kun 26,1 procent, der har tv som deres primære kilde til information. Derimod svarer hele 18,4 procent, at de finder informationen på de sociale medier.
- Sociale medier er det voksende område. Det er her, partierne kan nå de unge og skal drive valgkamp, fortæller valgforskeren.
Duellerne mest for kernevælgere
Selvom tv stadig er den største kilde til information, så mener valgforskeren ikke, at de meget omtalte dueller har nogen stor effekt.
- Duellerne er ikke så vigtige. Det er mest kernevælgere, der ser duellerne, og de har allerede valgt parti. De har deres forudindtagede holdninger og elsker bare at få bekræftet dem, fortæller han.