Prut-prut: Sådan slipper du for problemer med fordøjelsen
Tarmsystemet fungerer bedst, når der er overskud af de rigtige bakterier i tarmfloraen, og det afhænger blandt andet af den kost, du spiser.
Hvis du døjer med forstoppelse, tynd mave, luft i maven, ondt i maven eller andre problemer med fordøjelsen, kan det for eksempel skyldes, at du ikke har tid til at gå på wc - eller at du spiser forkert.
Hvis du døjer med forstoppelse, tynd mave, luft i maven, ondt i maven eller andre problemer med fordøjelsen, kan det for eksempel skyldes, at du ikke har tid til at gå på wc - eller at du spiser forkert. Foto: Scanpix/Modelfoto


Du skal helst komme af med afføring i hvert fald en gang i døgnet og drikke vand nok. Det ved de fleste kvinder, men det er de færreste, der får fulgt det i praksis.

Få syv sundhedstips fra personlig træner Anne Bech på IN.dk

Forstoppelse dukker nemlig ofte op, når du ikke har tid til at gå på toilettet, fordi kvinder ikke giver sig tid til at sidde på toilettet og slet ikke på arbejdspladsen ifølge en kostvejleder.

- Det er et must at få en ordentlig balance i bakteriefloraen i tarmen, og det kan ske ved at spise youghurt, Skyr, gede- og fåre-youghurt eller Kefir, siger kostvejleder og sygeplejerske Anne-Marie Mortensen, der står bag madibalance.dk.

Fermenteret kål er godt for tarmen

Vi kan nemt blive lokket af den flotte kvinde og de søde bar på mælkeprodukterne i køledisken, men det er altså vigtigt at styre uden om de sukkerholdige mælkeprodukter, og alternativt kan du lave youghurten selv.

Læs hvilken yogaøvelse, du kan dyrke mod stress på IN.dk

Æltet, fermenteret kål kan også være sundt for tarmen. Det er en sund spise, der indeholder en masse gode fibre og mælkesyrebakterier, og generelt er det godt at have en almindelig vedligeholdelse af tarmen gennem kosten.

- Fermenteret mad er blevet trendy, og viser et overskud. Det er ikke lutter lagkage at spise fermenteret kål, for det har en kraftig smag, men den kan justeres med forskellige smagsgivere. Frem for alt er det en nem og billig måde at få mælkesyrebakterier på, siger Anne-Marie Mortensen.

Du skal bruge tid i køkkenet

Mælkesyrebakterierne ernærer sig fra fibrene fra andre grøntsager som porrer, løg, hvidløg, linser og bønner.

Det er alt sammen billige fødevarer, som de fleste har glemt, men som nu er ved at komme op i tiden igen ifølge kostvejlederen.

Læs om fem madvarer, der ødelægger din træning på ELLE.dk

Generelt handler det blot om, at vi skal tilbage til køkkenet, og eksperimentere os frem. Ikke nødvendigvis for, at vi skal bruge lang tid der, for linser kan eksempelvis koges på 20 minutter.

Det er ren fastfood, som kan serveres med pesto eller en god olie.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.