To udstillinger har i denne uge vakt opsigt og skabt heftig debat. Begge udstillinger har haft et seksuelt indhold.
I Odense udstillede Danmarks Mediemuseum animeret porno med manga-tegneseriefigurer. Det førte til en politianmeldelse og ophedet debat, om det virkelig kunne kaldes kunst. Og på Roskilde Rådhus var flere oprørte over Svend Ahnstrøm maleri af to Duplo-mænd, der har samleje og klagede derfor til ledelsen.
Men det er ikke udtryk for, at vi bliver nemt provokeret. Ifølge Christian Gether museumsdirektør ved Arken er det mere et udtryk for en moderne debatkultur.
"Vi har bevæget os fra et mere autoritetstro samfund til et samfund, hvor vi alle sammen vil deltage. Vi vil give vores besyv med, " siger Christian Gether til Newspaq. Han mener derfor også, at kunstmuseet rolle er ændret.
"Kunstmuseet lå tidligere som en ophøjet bygning, tilbagetrukket fra verdens tummel og virkelighed. I dag er det mere en fortætning af den omgivende virkelig og det samfund, vi lever i. Kunstmuseet skal det være et torv, hvor man mødes og diskutere vigtige anliggender," siger Christian Gether til Newspaq.
Han siger, at den såkaldte provokationskunst overhovedet ikke 'in', for vi er slet ikke så nemme at provokere længere.
"Vi er ikke interesserede i kunst, der har provokation i sig selv som mål. Det er en gammeldags og formålsløs strategi. Det gode kunstværk har et anliggende og er ikke blot hængt op som en dekoration, " siger førstemand hos Arken, Christian Gether.
Hos Statens Museum for Kunst mener man, at vi vant til den opsigtsvækkende kunst, og selvom det er blevet sværere for kunsten at provokere, så kan den stadig chokere.
"Det kan være emner som brutalitet og sex eller at værket i sig selv har en form, der kan være stødende i det miljø, det befinder sig i," siger pressechef fra Statens Museum for Kunst, Jakob Fibiger til Newspaq.
Den uges debatterede udstillinger kan ses på Roskilde Rådhus frem til den 30. august og på Danmarks mediemuseum i Odense frem til den 24. oktober.
.