Professor: Mediernes kandidattest gavner nichepartierne
Valgtesten, som mange medier tilbyder, flytter vælgere fra de store midterpartier til de mindre nichepartier.


Hvor enig er du i, at afgiften på cigaretter skal sættes op? Hvor enig er du i, at mere af ældreplejen skal udliciteres til private virksomheder?

Det er nogle af de standpunkter, som DR's kandidattest beder dig om at tage stilling til på et parameter fra "meget enig" til "meget uenig" i forsøget på at regne sig frem til din perfekte kandidat til folketingsvalget.

Samtidig med at testen hjælper vælgeren med at tage stilling, så hjælper den også nichepartierne med at vinde stemmer fra midterpartierne.

Det mener professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet Jens Hoff, der forskede i fænomenet ved det sidste folketingsvalg i 2011.

- Det gavnede især Liberal Alliance, der stjal stemmer fra Venstre. Og det passer meget godt med de internationale resultater, at de partier, der får gavn af valgtesten, er nichepartierne, der har en relativ klar ideologisk eller holdningsmæssig profil, siger Hoff.

Og forklaringen skal ifølge Jens Hoff findes i, at fløjpartierne som Liberal Alliance og Enhedslisten er mere tydelige i valgtesten, fordi deres ideologiske standpunkt er skarpere optrukket.

- Når vælgeren tager valgtesten, bliver personen mere opmærksom på nichepartierne, som bliver mere synlige, end de er i det almindelige mediebillede, forklarer Jens Hoff og fortsætter:

- Samtidig er det nemmere for dem, der laver kandidat-testene, at modellere omkring nichepartierne, fordi de ideologiske er klarere. Så de er meget tydelige i valgtesten, hvor de store catch-all partier er mere fluffy. Fløjpartierne skiller sig ud.

De forskellige kandidat-test er ifølge Jens Hoff undersøgelse populære blandt den danske befolkning, hvor 25 procent af paneldeltagerne i undersøgelsen fra 2011 brugte en kandidat-test.

Ved sidste folketingsvalg viste Jens Hoffs forskning, at kandidat-testen flyttede mellem 1-1,5 procent af stemmerne, og han skyder på, at det bliver mere ved dette valg.

Ud over DR tilbyder blandt andre også Jyllands-Posten, Berlingske og TV2 en kandidat-test.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.