Fakta og grafik følger
-------------------------
Trods flere års debat om danske skoleelevers faglige færdigheder, halter børn i folkeskoler nu yderligere efter jævnaldrende kammerater i privatskoler, når det gælder karakterer.
En omfattende kortlægning af eksamenskaraktererne, som Ugebrevet A4 har gennemført, viser, at privatskolernes karaktergennemsnit ligger over folkeskolernes i 68 af landets kommuner, og forskellen er stærkt stigende.
I 2008 havde 24 kommuner med en karakterforskel på mere end et karakterpoint, men sidste år var der hele 36 kommuner, hvor karaktergabet var mindst et karakterpoint.
Fortsætter udviklingen risikerer folkeskolen følge flere eksperter at miste værdifulde elever, der kan hæve niveauet for de svageste.
- Det er et problem, fordi stærke elever gavner indlæringen for ressourcesvage elever, uden at det går ud over de stærke elevers egen indlæring, siger vicedirektør Hans Hummelgaard, Anvendt Kommunalforskning (AKF) til A4.
Ifølge formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er det stigende skel mellem privatskoler og folkeskoler en kæmpe udfordring for hele det danske samfund.
- Der spares massivt på folkeskolen. På to og et halvt år er der nedlagt otte procent af lærerstillingerne. Kommunerne er grebet af en hysterisk sparemani og har sparet seks milliarder kroner mere, end de har aftalt med regeringen, og vi mærker blandt andet konsekvenserne på skoleområdet, siger han til Ritzau, og fortsætter:
- Når det sker, så begynder de ressourcestærke forældre at kigge sig rundt efter et bedre tilbud, og så smuldrer opbakningen til den fælles attraktive folkeskole for alle endnu mere.
Ugebrevet A4's analyse er baseret på karaktergennemsnittet for de afsluttende 9.-klasseeksamener i dansk og matematik hos privat- og folkeskoleelever for skoleåret 2010/2011 i 85 ud af landets 98 kommuner.
Værst ser det ud på den københavnske vestegn, hvor folkeskoleeleverne i Rødovre i 2011 i snit havde 5,6 i dansk og matematik. Samme år havde privatskoleeleverne i Rødovre et gennemsnit på 8,9.
Professor ved Århus Universitet Niels Egelund betegner den situation som alarmerende og advarer om, at karaktergabet på sigt kan føre til massiv udvandring fra folkeskolen.
- Det er meget bekymrende. Et karaktergab i den størrelse vil helt givet have indflydelse på, hvor forældre placerer deres børn, siger Niels Egelund til A4.
Formanden for Danske Skolelever, Vera Rosenbeck, kalder udviklingen direkte skræmmende.
- Andet kan man ikke kalde det, når der i nogle kommuner er en karakterforskel mellem folke- og privatskole på 3,3 procentpoint. Så er det jo ikke bare noget med forskelle i baggrund og økonomi. Så handler det om, at man lærer langt mere på privatskolerne, siger hun til Ritzau, og fortsætter:
- Vi skal bryde med folkeskolens kassetænkning, så elever behandles mere individuelt, og så må politikerne indse, at skolen er et virkeligt dårligt sted at spare, hvis Danmark skal klare sig i fremtiden.