Prisdyk på olie får Mærsk på andre tanker
Ambition om at fordoble olieproduktionen inden 2020 er udfordret af prisfald ifølge koncernchefen.
Faldet i olieprisen giver panderynker hos koncernchefen for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen. Her ses han sammen med bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen (th) ved sidste års generalforsamling
Faldet i olieprisen giver panderynker hos koncernchefen for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen. Her ses han sammen med bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen (th) ved sidste års generalforsamling Foto: CARSTEN ANDREASEN/POLFOTO


Både omsætning og indtjening i olieforretningen under A.P. Møller - Mærsk styrtdykker, efter at olieprisen de seneste måneder er faldet 45 procent.

Det tvinger administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til at genoverveje strategien for Maersk Oil, der hidtil har været den absolut mest rentable del af Mærsk-koncernen.

Det skriver Politiken.

Olieprisen er aktuelt på 60 dollar mod et gennemsnit på 104 dollar sidste år. Hvis prisen ikke ændrer sig, vil omsætningen i Maersk Oil falde med omkring en tredjedel, konstaterer han.

- Og i og med at alt - bortset fra skatten - er faste omkostninger, er det klart, at det er noget, vi bliver nødt til at tage meget alvorligt. Og så bliver vi bare nødt til at foretage os nogle ting, siger Nils Smedegaard Andersen til Politiken.

De seneste måneders dyk i olieprisen betyder, at Maersk Oils ambition om næsten at fordoble olieproduktionen frem mod 2020 er stærkt udfordret.

- Jeg synes, det er meget vigtigt at sige til markedet og til organisationen, at vi har de her ambitioner, men hvis de ikke er fornuftige mere, så må vi jo tilpasse os verdenssituationen, siger han.

Det får blandt andet A.P. Møller - Mærsk til at kigge nærmere på de mindst effektive brønde og lukke dem, hvis de ikke længere er rentable, reducere investeringerne i jagten på ny olie, og træde på bremsen i et af Maersk Oils mest lovende oliefelter, det investeringstunge Chissonga, ud for det vestafrikanske land Angola.

Men det er ikke kun investeringerne i at finde ny olie og de mindre rentable og investeringstunge projekter, der står for tur.

Også de generelle driftsomkostninger vil blive gennemgået nøje, lyder det fra Nils Smedegaard Andersen. Maersk Oil beskæftiger i dag mere end 4.000 personer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.