Prisbevidste kunder presser fortsat TDC
Telekoncernen TDC er på retræte. Kunderne søger mod mindre tv-pakker og billige telefonregninger.
TDC er stadig pressede af, at kunderne ikke vil have dyre pakker inden for hverken mobiltelefoni eller tv.
TDC er stadig pressede af, at kunderne ikke vil have dyre pakker inden for hverken mobiltelefoni eller tv. Foto: Tdc/Free


TDC's forretning er fortsat under et gedigent pres, fordi kunderne bliver mindre og mindre villige til at betale for tv og telefoni. Tendensen viser sig endnu en gang i tallene fra teleselskabet.

I de første tre måneder af 2016 faldt omsætningen til 5,8 milliarder kroner, og driftsresultatet dykkede med 10 procent til 2,2 milliarder kroner.

- Mange initiativer er allerede blevet iværksat, og arbejdet bærer frugt. Eksekveringen af strategien "Always simpler and better" sammen med et klart fokus på at levere en bedre kundeoplevelse er nøglen til succes, skriver administrerende direktør Pernille Erenbjerg i regnskabet.

I første kvartal havde TDC ikke fundet nøglen til succes, da mere eller mindre alle forretningsområder var under pres.

Ikke mindst den tidligere så lukrative tv-forretning i Danmark, hvor TDC gennem Yousee er markedsførende.

Inden for mobiltelefoni steg antallet af kunder med 2000, mens den gennemsnitlige omsætning per kunde blev nogenlunde fastholdt på 114 kroner i forhold til de sidste tre måneder af 2015.

- Den gennemsnitlige omsætning per kunde faldt år til år, da de seneste prisstigninger blev mere end opvejet af migration mod billigere prispunkter, skriver TDC.

Den udmelding er faktisk en lille, positiv udvikling.

- Det lyder ikke særligt imponerende at tage 2000 kunder. Men de har samtidig fastholdt priserne. Det indikerer, at de kan hæve priserne uden at kunderne stikker af, siger TDC-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

- Teleselskaberne virker til at være enige om at lade priserne stige. Så kunderne har ikke andre steder at gå hen. Det er et positivt signal og giver et lille håb om, at TDC kan stabilisere sin forretning på mobiltelefoni.

Stabiliseringen sker dog på et niveau, der tydeligt bærer præg af, at der i årevis har været benhård konkurrence om kunderne i Danmark.

- Det er bestemt ikke en stabilisering på et godt niveau, og at vinde 2000 kunder er ikke noget, man bliver fed af. Men i første omgang er øvelsen ikke at tabe kunder, mens man prøver at hæve priserne, siger Morten Imsgard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.