Hun var med til at sparke projektet i gang ved sidste års Roskilde Festival. Her fik prinsesse Marie sig nemlig en folkeaktie til Folkekirkens Nødhjælps satsning "WeFood".
Nu er WeFood klar til at gå i luften ved en storstilet fest på Amager den 22. februar, hvor også Shaka Loveless kommer og underholder. Som protektor for Folkekirkens Nødhjælp er det prinsessen, der forestår åbningen af WeFood-butikken, der sælger en ganske særlig slags varer.
Målet er nemlig at sælge varer, der snart har sidste udløbsdato, er mærket forkert eller som af andre årsager ikke længere kan sælges i almindelige butikker. For at mindske madspild og spild af varer, der sagtens kan bruges, men hver dag ryger ud fordi emballagen har fået en bule, kommer WeFood nu på banen. Her kan bevidste københavnere købe varerne billigere end i de konventionelle butikker, samtidig med at man bekæmper spild.
På WeFoods hjemmeside kan man læse, at WeFood drives af frivillige og overskuddet fra butikken går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande.
Om konceptet kommer til andre dele af landet afhænger af, hvor godt det går med den første butik, som prinsessen, der netop er rundet 40 år, forestår åbningen af.
Men mon ikke lidt royalt stjernestøv kan få danskernes øjne op for, at der både er penge at spare og god ræson i at få både mad, kosmetik og husholdningsprodukter mellem 30 og 50 procent billigere end ude i butikkerne?
/ritzau/FOKUS