Pressenævnet dropper Se og Hør-sag
Pressenævnet går ikke ind i sagen om Se og Hør, men opfordrer pressen til at diskutere brug af betalte kilder.
Pressenævnet går ikke ind i sagen om Se og Hør, men opfordrer pressen til at diskutere brug af betalte kilder.
Pressenævnet går ikke ind i sagen om Se og Hør, men opfordrer pressen til at diskutere brug af betalte kilder. Foto: KHAN TARIQ MIKKEL/free


Pressenævnet har torsdag besluttet ikke at behandle en klage fra syv personer, der mener, at de er blevet krænket i forbindelse med Se og Hør's brug af fortrolige oplysninger fra en betalt kilde.

Den betalte kilde var ansat i IBM og havde adgang til oplysninger hos Nets, der administrer dankortet. Oplysningerne blev angiveligt til historier om de kendte og kongelige i bladet.

Baggrunden for afgørelse er, at nævnet ikke har - og heller ikke har kunnet skaffe - sikre oplysninger om, at Se og Hør har brugt fortrolige oplysninger om de syv personer.

Sagen startede, da journalist Ken B. Rasmussens bog "Livet, det forbandede" om Se og Hørs arbejdsmetoder blev udgivet.

Flere kendte valgte at anmelde Se og Hør til politiet - heriblandt skuespiller Mads Mikkelsen, komiker Casper Christensen, tv-vært Pelle Hvenegaard, erhvervskvinde Rigmor Zobel og hendes mand, Jesper Ravn og Aqua-sangerinde Lene Nystrøm.

Nævnet har heller ikke kunnet få belyst, om oplysninger fra tys-tys kilden har resulteret i artikler om de syv personer. Der er derfor ikke tilstrækkeligt detaljerede og sikre oplysninger til at kunne tage stilling til sagen.

Nævnet har ved afgørelsen også lagt vægt på, at sagen om Se og Hør er genstand for en politimæssig efterforskning, der må forventes at afdække de nærmere detaljer i sagen, herunder om der er begået strafbare forhold i forhold til klagerne.

Men selv om Pressenævnet ikke behandler den konkrete sag, finder nævnet, at sagen rejser generelle og principielle spørgsmål om mediernes brug af betalte kilder.

Pressens betaling kan være en tilskyndelse til, at en kilde på ulovlig måde fremskaffer fortrolige og private oplysninger eller giver oplysninger, der ikke er pålidelige, skriver nævnet i sin afgørelse.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.