PostNords resultater er postkasserøde i Danmark
Det danske marked er stadig smertensbarnet for PostNord. Stigende pakkemængder kan ikke redde resultatet.
Mens postvognene har skiftet farve til PostNOrds blå er det danske postkasser og PostNords resultat i Danmark fortsat ganske røde.
Mens postvognene har skiftet farve til PostNOrds blå er det danske postkasser og PostNords resultat i Danmark fortsat ganske røde. Foto: Henrik Petit/postnord/Henrik Petit


Der er stadig en dårlig forretning af dele breve, pakker og reklamer ud i Danmark for PostNord.

Det viser selskabets regnskab for første halvår af 2016, der netop er offentliggjort.

- Det omfattende og nødvendige omstillingsarbejde, som gennemføres i alle lande, har resulteret i lavere driftsomkostninger.

- Men især i Danmark er der brug for yderligere tiltag for at opnå en acceptabel lønsomhed. Vi har under omstillingen desværre haft en del kvalitetsbrist på brevsiden, skriver administrerende direktør Håkan Ericsson i regnskabet.

Lønsomhed er der da heller ikke meget af i den danske del af forretningen, hvor brevmængderne faldt med 17 procent alene i andet kvartal.

For halvåret sendte det omsætningen ned med tre procent til 4,8 milliarder svenske kroner.

Det var ikke nok til at få forretningen til at løbe rundt, og driftsresultat faldt til et underskud på 304 millioner svenske kroner.

- Der blev ved årsskiftet 2015/2016 gennemført en prisstigning på A-breve, som til en vis grad opvejer nedgangen i brevmængder.

- Omsætningen inden for onlinehandel steg med ni procent som følge af større pakkemængder fra forretninger til forbrugere og en positiv udvikling inden for tungere logistik, skriver PostNord.

Danmark var dermed stærkt medvirkende til at trække hele PostNord ned i minus i første halvår.

Den samlede omsætning i selskabet, der står for post i Danmark, Norge og Sverige, faldt en smule til 19,2 milliarder svenske kroner og gav et negativt nettoresultat på 63 millioner svenske kroner.

PostNord glæder sig dog over den postaftale, der blev lavet i Folketinget i maj, der betyder, at selskabet ikke længere skal levere breve dag til dag.

- I begyndelsen af maj blev der indgået en bred aftale i Folketinget, som betyder, at de regulatoriske rammer for den danske virksomhed nu er tilpasset til den aktuelle efterspørgsel.

- Det medfører, at vi kan øge tempoet i omstillingen af virksomheden, og at vi kan tilbyde tjenester, som bedre opfylder kundernes behov, skriver PostNord om den nye lov.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.