PostDanmark bløder: Kampen om pakker presser posten
Brevene forsvinder langsomt, mens pakker vinder frem. Det gør det svært for PostDanmark at skabe overskud.
PostDanmark har brug for at komme mere ind på markedet for pakkepost, da der bliver længere mellem brevene. Det presser selskabet. Arkivfoto
PostDanmark har brug for at komme mere ind på markedet for pakkepost, da der bliver længere mellem brevene. Det presser selskabet. Arkivfoto Foto: DANIEL HJORTH/POLFOTO


Der er længere imellem breve og kuverter, mens det bugner med pakker, der skal leveres til danskerne.

Udviklingen er ikke umiddelbart godt nyt for det statsejede selskab PostDanmark, der ser kerneforretningen svinde ind og samtidig er i benhård konkurrence om at bringe pakker ud til kunderne, skriver Jyllands-Posten.

Den danske del af PostNord var ifølge bestyrelsesformand Jens Moberg ikke en særlig god forretning sidste år, hvor brevmængden i Danmark faldt med 12 procent.

- Du kan konstatere, præcis som du siger, at den danske forretning ikke er profitabel i 2014. Og det er drevet af digitaliseringen, som udvikler sig hurtigere end i noget andet europæisk land, siger Jens Moberg til Jyllands-Posten.

PostNord er ejet af den danske og svenske stat. Koncernregnskabet for selskabet viste i sidste uge, at der er et driftsoverskud på 176 millioner svenske kroner, men kilder fortæller til Jyllands-Posten, at det dækker over et underskud i den danske del.

Ifølge en kilde er underskuddet i omegnen af 200 millioner danske kroner, mens en anden udtaler, at "det ser skidt ud" - blandt andet på grund af de faldende brevmængder.

Ifølge Jens Moberg er PostNord dog en samlet koncern uden "landskamp" mellem Danmark og Sverige.

Det er især konkurrencen på pakkemarkedet, der sender PostDanmark i knæ. Her kæmper man med andre leveringsgiganter som eksempelvis GLS.

Det betyder, at fortjenesten er lille, selvom antallet af pakker, der skal bringes ud, stiger.

- Alle ved jo, at e-handlen er i voldsom vækst i disse år, og der er mange, der gerne vil have en bid af kagen i et voldsomt vækstmarked. Pakkedistribution er et af de hårdest konkurrenceprægede markeder overhovedet, og det afspejler sig i et prispres hele vejen rundt, siger Morten O. Nielsen, PostDanmarks kommunikationschef, til Jyllands-Posten.

PostDanmark kommer med sit eget årsregnskab i marts.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.