I foråret og sommeren var stemningen meget dårlig i et kontorhus på Borups Allé i København. De omkring 850 ansatte i Koncernservice under Københavns Kommune turde ikke sige deres mening højt. Og stemningen var: 'Hold din kæft og pas dit arbejde'.
En af grundene til den dårlige stemning var, at 13 regnskabs-medarbejdere i Koncernservice under Økonomiforvaltningen var blevet fyret efter et meget særpræget forløb med et kursus.
Fyringer der nu har ført til, at Københavns Kommune må give de afskedigede et ekstra plaster på såret i form af godtgørelser for i alt 741.000 kroner.
Den uheldige sag med fyringerne har heldigvis også haft positive virkninger. Stemningen i Koncernservice er blevet bedre, og der er skabt lidt tillid mellem ledelse og personale. Det oplyser formanden for HK Kommunal Hovedstaden, Winnie Axelsen.
- Mit indtryk er, at de fleste i Koncernservice nu er glade for at gå på arbejde. Der er kommet en anden stemning i kølvandet på denne her sag med de fyrede, siger Winnie Axelsen.
Bedre samarbejde
Den bedre stemning bekræftes af fælles-tillidsrepræsentant for HK'ere under Økonomiforvaltningen, Bo Vollertsen.
- Der er kommet et bedre samarbejde mellem ledelsen og tillids-repræsentanterne efter sagen. Nu bliver tillids-repræsentanterne inddraget på en bedre og mere positiv måde, siger Bo Vollertsen, og fortsætter:
- Det virker som om, at ledelsen forsøger at lytte til medarbejderne, så samarbejde og trivsel kan komme i top.
Tillidsfolk var nærmest jaget vildt
Winnie Axelsen fra HK fortæller, at det før var besværligt for tilllids-repræsentanterne at udføre deres hverv i Koncernservice.
- Eksempelvis var det sådan før, at tillidsfolkene nærmest blev jaget af deres nærmeste chef. De skulle hele tiden dokumentere og forklare, hvorfor de gik til møder. Nogle blev sågar bedt om at udlevere deres kalender, fortæller Winnie Axelsen, og fortsætter:
- Nu er der kommet langt større forståelse for værdien af at have tillids- og arbejdsmiljø-repræsentanter. For eksempel bliver der nu hver 14. dag holdt et uformelt møde, hvor tillidsfolkene mødes med direktøren for Koncernservice.
Nøglepersoner på kursus sammen
Direktør i Koncernservice, Ivan Kristoffersen, skriver til Avisen.dk, at man nu investerer i bedre samarbejde mellem ledelse og personale. Det sker blandt andet ved, at medlemmerne af samarbejds-udvalg - både ledelse og tillidsfolk - bliver sendt på kursus sammen.
- Vi har blandt andet styrket vores samarbejde i KS MED (samarbejdsudvalget i Koncernservice, red.) gennem blandt andet en kursusrække for ledere og medarbejder-repræsentanter, større åbenhed og hyppigere møder i KS MED, hvilket også fremmer en tillidsfuld dialog i dagligdagen.
Alvorlig test snart
I sommer blev det kritiseret, at folk i Koncernservice var bange for at ytre sig. Nu er situationen en anden.
- Ledelsen sender nu nogle signaler om, at folk gerne må udtale sig, siger Bo Vollertsen.
Det forbedrede arbejdsklima i Koncernservice bliver snart udsat for en trykprøve. De omkring nu 700 ansatte i Koncernservice skal nemlig gennem en sparerunde.
- Vi skal finde besparelser svarende til 20 millioner kroner - eller 40 stillinger. Så i januar kommer der nok en prikkerunde, siger Bo Vollertsen og fortsætter:
- Det er ubehageligt med besparelserne, men indtil videre har ledelsen gjort meget for at gøre processen så smertefri som mulig.
- Til januar får vi så for alvor testet, om ledelsens positive tilgang bliver opretholdt. Det tror og håber jeg, siger Bo Vollertsen.