Populært svanemærke fylder 25 år
Det nordiske miljømærke, Svanemærket, fylder år, men er under pres fra private varemærker.
Svanemærket, det nordisk miljømærke, har 25 års jubilæum.
Svanemærket, det nordisk miljømærke, har 25 års jubilæum. Foto: Thomas Borberg/POLFOTO


Den nordiske miljøsvane er så kendt, at ni ud af ti danskere genkender den med et enkelt blik. Det gør det til at de mest kendte miljømærker.

En ny undersøgelse fra Nordisk Ministerråd viser, at forbrugerne ikke er de eneste, der holder af det grønne mærkat. Også erhvervslivet sætter pris på den lille svane, der fylder 25 år i dag. Det skriver Berlingske.

- Det er dejlig at kunne sige, at Svanemærket er en stor succeshistorie. Virksomhederne ser en konkurrencefordel i miljømærkningen, som kan give dem et forspring international. Og forbrugerne har nemmere ved at træffe et miljøvenligt valg i hverdagen, siger miljøminister Kirsten Brosbøl fra Socialdemokraterne til Berlingske.

I løbet af de seneste fem år er antallet af svanemærkede vare og deres omsætning fordoblet. Det har fået Kirsten Brosbøl til at styrke indsatsen for at udbrede miljømærket til endnu flere varer.

Svanemærket har ikke altid været lige populær hos danskerne, og det var først i 00'erne med den voksende forbrugerbevidsthed, at miljømærkerne slog igennem. Men det førte også til en skov af produkter fra erhvervslivet, der forsøgte at sælge sig på at være grønne, uden at være det. Det fik Forbrugerombudsmanden til at udstikke stramme retningslinjer.

- Op til COP15 i København var der rigtigt mange sager med virksomheder, der pludselig blev grønne, uden at have belæg for det. Men jeg har haft meget få af de grønvaskninger, efter at retningslinjerne udkom, siger forbrugerombudsmanden Henrik Øe til Berlingske.

Dermed er langt de fleste fupmærker blevet luget ud, så forbrugerne ikke bliver ført på afveje. Alligevel findes der over 50 miljømærker i detailhandlen, og det kan skabe forvirring og udvande de kendte mærker som Svanemærket.

- Så længe de andre mærker er troværdige og transparente, har jeg ikke et problem med, at der er mange af dem, selvom det kan være svært at gennemskue. Virksomhederne skal nok tænke over at sikre, at deres mærker skaber gennemsigtigheden for forbrugeren, fortæller Kirsten Brosbø.

Et forslag til at fremtidssikre Svanemærket er at lade det smelte sammen med EU-blomsten, der er fælles for alle 28 EU-lande forslår Forbrugerrådet.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.