"Vi søger en tømrerlærling - del gerne."
Tømrermester Ronnie Jensen fra Greve havde ikke forventet så stor respons, da han i starten af juni skrev et kort opslag på Facebook.
I dag er opslaget delt 6.405 gange og nået tusinder og atter tusinder af Facebook-brugere, skriver Fagbladet 3F.
- Jeg har fået ansøgninger lige fra Bornholm, Als og Langeland, og har vel snakket med en 100-150 lærlinge. Det gik helt amok, fortæller han.
Forinden havde Ronnie Jensen kontaktet to tekniske skoler.
- Men det gik ikke hurtigt nok - ikke efter mit tempo i hvert fald. Så derfor prøvede jeg Facebook, siger han.
Otte af dem, der henvende sig, kom til samtale, og den nye lærling er nu ansat.
Ifølge konsulenthuset ballisager, der hvert år udgiver en rekrutteringsanalyse, er rekruttering på social medier i vækst. I 2015 havde 14 procent brugt Facebook til rekruttering. 34 procent havde brugt LinkedIn.
Keld Flintø, projektleder i Fagjob, fagbevægelsens fælles jobportal, mener ikke, at rekruttering via sociale medier er stort endnu:
- Men det fylder mere og mere, især på LinkedIn og især for job som ingeniører og specialister. I almindelige håndværksfag og lignende får de fleste stadig job via deres netværk, vurderer Keld Flintø.