Politisk korrekthed vokser i supermarkedet
Danskerne lægger større vægt på miljømærkning og bæredygtighed, når de køber ind, og det går ikke virksomhedernes næser forbi.
Danskerne er på udkig efter miljømærker, når de køber ind. Arkivfoto.
Danskerne er på udkig efter miljømærker, når de køber ind. Arkivfoto. Foto: /free


Danskerne spejder ivrigt efter Nøglehulsmærket, Svanemærket og andre miljømærker, når de køber ind.

I en rundspørge, som analysebureauet Wilke har lavet for Newspaq, svarer knap 58 procent ud af 611 adspurgte, at de i nogen eller høj grad kigger efter forbrugsmærkerne, når de køber ind.

Ifølge Kim Sundtoft Hald, der er forsker i bæredygtighed og industriel markedsføring ved Copenhagen Business School (CBS), er der ingen tvivl om, at bæredygtighed i stigende grad vinder indpas blandt danskerne.

- Bæredygtighed er i større og større grad noget, forbrugerne lægger vægt på. Det er en vurderingssag, når man er ude og købe ind, hvor bæredygtigheden vinder frem hos kunderne, siger han til Newspaq.

Kim Sundtoft Hald peger dog på, det i ligeså høj grad er noget, som dagligvarehandlen lukrerer på.

- Man skal huske på, at forretninger først og fremmest er sat i verden for at tjene penge. De har lavet en rationel overvejelse, hvor de har regnet på det og fundet ud af, at det kan betale sig, siger han.

Fødevareproducenten Knorr har netop meldt ud, at virksomheden går efter at være 100 procent bæredygtig i sin produktion i 2020. Det handler dog langt fra kun om profit, forklarer administrerende direktør for Knorr i Danmark, Jens Voldmester.

- Selvfølgelig har vi en interesse i at afsætte vores varer, og forbrugerne har også en holdning til, hvordan de bliver produceret. Men med den størrelse vi har som virksomhed, er der samtidig et behov for at kunne drive den bæredygtige agenda i forhold til det globale marked, siger han til Newspaq.

Med andre ord har store virksomheder, ifølge Jens Voldemester, en forpligtelse til at tænke langsigtet i bæredygtighed.

- Det er noget, vi bliver nødt til at gøre. For allerede om 20-30 år skal vi fordoble vores fødevareproduktion for at kunne brødføde verdens befolkning. Så hvis ikke vi begynder at tage hånd om jorden, vi dyrker, og den måde, vi dyrker vores produkter på, er det ikke muligt, siger han.

I Wilkes rundspørge er 611 respondenter i alderen 18 til 70+ blevet stillet spørgsmålet:

"I hvor grad kigger du efter mærker som Nøglehulsmærket, Svanemærket og lignende, når du handler ind?"

57,5 procent svarer, at de i nogen eller høj grad gør det. 24,9 procent svarer, at de kun i lav grad gør det, mens 17,6 procent svarer, at de slet ikke gør det.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.