Politikerne vil brænde millioner af i historisk dyr valgkamp
Folketingets partier vil blive brugt historisk store summer i dette års valgkamp, forudser flere forskere.
De danske partier kommer formentlig til at bruge rekordsummer på at få vælgerne til at sætte deres kryds ud for dem, når folketingsvalget bliver afgjort senere i år. Arkivfoto
De danske partier kommer formentlig til at bruge rekordsummer på at få vælgerne til at sætte deres kryds ud for dem, når folketingsvalget bliver afgjort senere i år. Arkivfoto Foto: free/free


Selvom der ikke er beviser for, at dyre kampagner giver nøglerne til statsministeriet, bruger partierne på Christiansborg enorme beløb på at markere sig i den kommende valgkamp.

For når statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) udskriver valg til Folketinget, forudser både eksperter og de politiske partier, at valgkampen, der allerede er i fuld gang, vil slå alle rekorder og blive dyrere end nogensinde.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Med en valgperiode, der er ved at løbe ud, og når regeringsmagten i målingerne står til at skifte, er det oplagt, at partierne vil bruge historisk mange penge i år, siger lektor i statskundskab Karina Kosiara-Pedersen til avisen.

Professor i statskundskab Kasper Møller Hansen forventer også, at der vil blive brugt flere penge end tidligere, og dermed vil partierne i 2015 fortsætte en udvikling, der har øget udgifterne til kampagner og valgkampe fra godt 34 millioner kroner i 1994 til små 137 millioner kroner i 2011.

Samtidig vurderer syv af otte af de kampagneansvarlige hos Folketingets partier, at der i år vil blive brugt flere penge på større kampagner, flere medarbejdere og digitale indsatser i kampen om stemmerne.

Men trods det stigende pengeforbrug findes der ikke entydig forskning, der kan bevise, at partiernes dyre kampagner med eksempelvis store busreklamer og veltilrettelagte slogans virker.

- Mange af de penge, som partierne bruger, går til redskaber, hvor forskningen ikke kan vise nogen klar effekt. Vi har ikke håndfaste indikationer på, hvordan for eksempel en udendørskampagne virker, siger Kasper Møller Hansen til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.