Politiet vil fange 150.000 trafiksyndere i år
Politiet skal i år rejse mindst 150.000 sigtelser for at køre over for rødt, påvirket eller mod ensrettet.
Politiet skal i år rejse mindst 150.000 sigtelser for at køre over for rødt, påvirket eller mod ensrettet.
Politiet skal i år rejse mindst 150.000 sigtelser for at køre over for rødt, påvirket eller mod ensrettet. Foto: Colourbox/free


Et af politiets konkrete mål for året er at tage danskerne i trafikfarlige forseelser som at køre over for rødt eller sætte sig bag rettet med for høj en promille mindst 150.000 gange.

Det viser politiets mål- og resultatplan for 2015, som er underskrevet af Justitsministeriet og rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.

Ifølge rigspolitichefen er målet identisk med det for 2014.

- Vi viderefører sidste års kontroltryk, for det har givet gode resultater. Når det gælder antallet af færdselsdræbte, betyder politiets kontrol og tilstedeværelse meget.

- Vi kan se, at antallet af dræbte er gået ned, ned, ned de sidste fem år, siger Jens Henrik Højbjerg.

I 2008 var der over 400 dræbte, mens der i 2014 var 83 trafikdræbte.

Han mener ikke, at der kan være et etisk problem i at skulle sætte et mål for, hvor mange trafikfarlige forseelser danskerne skal fældes for i år.

- Det er jo nogle overtrædelser, der finder sted. Hvis folk kører over for rødt, kører de over for rødt. Det er jo ikke noget, vi finder på. Det handler kun om én ting, og det er at højne trafiksikkerheden, siger Jens Henrik Højbjerg.

I København er målet, at mindst 29.350 går i fælden, mens målet er nået i Nordjylland, hvis 12.200 bliver taget. I Østjylland skal mindst 12.000 tages for trafikfarlige forseelser.

Politiet har også en målsætning om, at der skal foretages mindst 100.000 måletimer på landsplan, hvad angår automatisk trafikkontrol (ATK).

- Vi har den opfattelse, at når det gælder ATK, er det en god idé at måle antallet af timer. For det har været antydet, at det er en bødemaskine. Og det er det ikke. Det er rettet mod at styrke trafiksikkerheden, siger rigspolitichefen.

Men det giver mere mening at tælle antal forseelser end antal kontroltimer, når det kommer til de trafikfarlige forseelser, mener Jens Henrik Højbjerg:

- Det er politifolk af kød og blod, der skal ud og kontrollere. Det handler om at være fleksibel, så man både kan lave store og små kontroller med enten få eller mange politifolk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.