Politi: Overfald på Hovedbanegården var iscenesat
Togtrafikken på Københavns Hovedbanegård stod stille i fire timer, efter et ifølge politiet falsk overfald.
Politiet afspærrede et stort område ved Københavns Hovedbanegård, efter at en DSB-ansat anmeldte et overfald.
Politiet afspærrede et stort område ved Københavns Hovedbanegård, efter at en DSB-ansat anmeldte et overfald. Foto: /Polfoto


En mand er sigtet for falsk anmeldelse og for at have skabt omfattende forstyrrelse i togdriften, efter at han fredag morgen anmeldte, at han var blevet overfaldet ved Københavns Hovedbanegård af to gerningsmænd.

Det oplyser Københavns Politi. Manden nægter, at han skulle have iscenesat hændelsen.

Politiet afspærrede Københavns Hovedbanegård i omkring fire timer, hvor togtrafikken til og fra banegården stod stille.

Det var kort før klokken 04.00 fredag morgen, at en DSB-medarbejder skulle være blevet overfaldet af to mænd i et tog på banelegemet mellem Københavns Hovedbanegård og Dybbølsbro Station.

Mændene bagbandt ham angiveligt med tape og forsvandt herefter. Efter noget tid blev manden befriet af kolleger, der slog alarm til politiet.

Men den historie passer altså ikke ifølge Københavns Politi. Manden bliver nu fremstillet i grundlovsforhør i løbet af lørdag. Det er endnu ikke afklaret om grundlovsforhøret bliver for lukkede døre.

Københavns Politi har ikke yderligere kommentarer til sagen, men kommer med mere information i løbet af lørdag.

DSB tager sagen meget alvorligt, fortæller trafikinformationschef, Tony Bispeskov.

- Det er først og fremmest noget, vi ser på med stor alvor. Det er en politisag, så vi afventer den videre udvikling af sagen, siger han.

Tony Bispeskov har ikke et præcist tal for, hvor mange passagerer, der er blevet berørt af fredagens hændelse og den stillestående togdrift. Men han anslår, at det er titusindvis.

Det er også endnu for tidligt at sige noget om, hvor meget det kommer til at koste selskabet.

- De kommende dage vil vise, hvor mange der søger rejsetidserstatning, og først derefter kan vi se, hvad det reelt har haft af præcise omkostninger, siger Tony Bispeskov.

DSB har en rejsetidsgaranti, som betyder, at hvis man som kunde er blevet forsinket mere end en halv time, har man ret til en ny billet til den samme rejse eller få rejsens pris refunderet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.