Pokkers osse! Denne last er lige så farlig som rygning
Forskning viser, at det er lige så usundt at sidde ned som at ryge.
Det er rart at ligge der, men sundt er det ikke ...
Det er rart at ligge der, men sundt er det ikke ... Foto: SCANPIX arkiv


Af Mia Qvist Scheelsbeck, FEMINA, Aller Media

Vi ved godt, at det er usundt at ryge, og vi ved også, at det langt bedre at løbe en tur end at slappe af i sofaen.

Forskning viser, at det faktisk er lige så usundt at sidde ned som at ryge. Mens 1 ud af 10 dør af rygning, er tallet helt det samme for inaktive personer, og det har fået forskerne til at anbefale, at man betragter fysisk inaktivitet som lige så farligt som rygning.

Spis dig til en flad mave. Læs hvordan på Femina.dk

- Det kan måske lyde som negativ tænkning, men for mange mennesker hjælper det faktisk at tænke på langvarig inaktivitet som noget skadeligt – noget, der skal undgås – når de skal motiveres til at lette bagdelen fra stolen, siger Per Brændgaard, der er ernæringsekspert, til FEMINA.

Lær at lokke dig selv til at dyrke motion. Få de gode råd på Femina.dk

Lidt er bedre end ingenting

Hvis man er én af dem, der ikke rører sig så meget, er der faktisk gode nyheder at hente. For der skal ikke så meget aktivitet til, før det faktisk giver en lige så stor effekt på sundheden som at lade være med at ryge.

- 150 minutters fysisk aktivitet ved moderat intensitet om ugen er, hvad der skal til. Det svarer eksempelvis til et omfang på en halv time om dagen. Moderat intensitet svarer eksempelvis til hurtig gang. Så du må gerne sidde ned. Og ligge ned. Bare ikke hele tiden, påpeger Per Brændgaard.

Hvis du synes, det virker uoverskueligt at gå en tur eller træne i fitnesscenteret i en time, så gør det i stedet i en halv time. Det er nemlig langt bedre end ingenting, lyder det fra sundhedseksperten.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.