Pokkers også! Din chef ved godt, når du lyver
Små løgne bliver ofte tolereret. Mange chefer er konfliktsky og undgår konfrontation, når en medarbejder bliver taget i at lyve.
Hej chef, jeg har bare SÅ ondt i hovedet ... Når du giver sådan en sygemelding uden rent faktisk at være syg, så er der stor chance for, at din chef godt ved det.
Hej chef, jeg har bare SÅ ondt i hovedet ... Når du giver sådan en sygemelding uden rent faktisk at være syg, så er der stor chance for, at din chef godt ved det. Foto: SCANPIX arkiv


Af Lisbeth Madsen, Aller Media

Chefen ved ofte godt, det er løgn, hvis du melder dig syg, fordi du vil ud at shoppe. Men det er langt fra hver gang, en chef tager konfrontationen, når medarbejdere ikke taler sandt.

Vi lyver oftest om vores egen indsats på jobbet. Det viser en undersøgelse blandt 500 svenske chefer, foretaget af det svenske erhvervsmagasin Chef og analyseinstituttet Synovate.  I undersøgelsen har man spurgt cheferne om, hvilke løgne de oftest støder på i dagligdagen, og hvad de gør ved dem.

Derfor lyver kvinder mest: Læs hvorfor på Femina.dk

Kun i halvdelen af de tilfælde, hvor cheferne oplever snyd, tager de en konfrontation med medarbejderen og kræver dokumentation, viser undersøgelsen. Det mener Berit Sander, der er erhvervspsykolog og direktør i Sander Konsulentfirma, er en af forklaringerne på, at snyderiet finder sted.

(artiklen fortsætter under boxen)

De syv mest almindelige løgne

 

  • Man tager selv æren for fremgang eller resultater, som egentlig mest er andres fortjeneste (61%)
  • Man giver andre skylden for noget, man selv har gjort (58%)
  • Man sygemelder sig, selvom man ikke er syg (22%)
  • Man siger, man arbejder hjemmefra, men holder egentlig fri (19%)
  • Man påstår, at man har diverse kompetencer og uddannelser (14%)
  • Man holder barns første sygedag, selvom barnet ikke er sygt (11 %)
  • Man siger, at man mødes med kunder, samarbejdspartnerne eller leverandører, selvom man egentlig ses med venner i arbejdstiden (10%)

 

- Jeg tror, der er en tolerancemargin fra begges side af, og så er der fra medarbejdernes side en formodning om, at det er okay. Der er formentlig tale om, at cheferne er konfliktsky, så derfor bliver konfrontationerne sjældent taget, siger hun

Glemmer, hvor tit de gør det

Berit Sander tror ikke, at medarbejderne gør det bevidst for at snyde. I stedet mener hun, at der hersker en konsensus om, at det er i orden.

- Jeg tror ikke, at medarbejderne er udspekulerede, men det er en skridende proces. Der har udviklet sig en norm om, at visse slapheder går an. Medarbejderne ser det som enkeltstående tilfælde, og de ser det ikke som om, de har gang i omfattende snyderi. De ser ikke det store billede, siger hun.

6 sandheder om løgne: Læs på Femina.dk hvorfor de fleste af os fyrer en løgn af i ny og næ

Noget for noget

Berit Sander peger også på, at der kan være tilfælde, hvor cheferne ignorerer løgnene, fordi det er en del af en stiltiende aftale mellem dem og medarbejderne.

- Hvis man har medarbejdere, der er dygtige og bevidste om det, så forventer de også lidt længere snor. Derfor bliver det en bredt accepteret handel mellem chef og medarbejder. Chefen forventer fleksibilitet i form af, at man fx tager telefonen om aftenen, eller tjekker mails i weekenden, og det skal være gensidigt, siger Berit Sander.

Vi får dårligt helbred af at lyve: Læs mere på Søndag.dk

 

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.