Plaget af PMS? Sådan slipper du af med det
Er du også en skygge af dit gode og søde jeg, når din PMS sætter ind og al fornuft forsvinder? Med den rette kost kan du gøre meget for at slippe lettere igennem.
Øv, PMS kan være en rigtig stemnings-dræber.
Øv, PMS kan være en rigtig stemnings-dræber. FOTO: Scanpix


Du vil kunne jage dit dårlige humør væk, hvis du begynder du at spise rigtigt, fortæller ernæringsekspert og ejer af Appetite for Health, Julie Upton, og diætist Erin Palinski-Wade til Woman’s Day.

De fremlægger her forskellige madvarer, du skal overvejer at inkludere i din hverdag, hvis du vil udslippe det dårlige humør - du skal især spise det i de dage, hvor din PMS er på spil.

1. Fedtfattig ost

Mælkeprodukter er rige på calcium og D-vitamin, hvilket forebygger mod PMS symptomer.

- Et studie fandt frem til, at de kvinder med mest D-vitamin i deres kost, har 40 procent mindre PMS sammenlignet med kvinder, der ikke får meget D-vitamin i deres diæt, siger Julie Upton.

Derfor forslår hun, at kvinder inkluderer fedtfattigt mælk og ost i kosten.

2. Fedtfattig yoghurt

Til morgenmad forslår ernæringseksperten, at du spiser en god portion yoghurt, der ikke er fyldt med sukker. Du skal heller ikke vælge græsk eller andet drænet yoghurt, fordi både calcium og D-vitamin er reduceret i de produkter.

Har dit yoghurt til gengæld probiotika i sig, er det en god ting, viser undersøgelser fra UCLA. Det påvirker nemlig dit sind i en positiv retning, samtidig med at det giver en bedre mikroflora i tarmen.

3. Kål

- Det er fyldt med A-vitamin, som regulerer hormoner, siger diætist Erin Palinski-Wade.

Og hormonerne er blandt andet skyld i din PMS, forklarer hun yderligere og fortæller, at studier viser, at kål er med til at nedsætte kvinders risiko for at få PMS med 35 procent.

4. Ananas

Den smager skønt, er dejlig sød og god for dig, der slås med PMS.

Diætist Erin Palinski-Wade fortæller, at du med ananas også nedsætter oppustethed og den kan samtidig hjælpe dig med at overkomme din sukkertrang.

5. Laks og havregrød

Julie Upton siger, at fisk ikke bare er en af de bedste kilder til D-vitamin, det er samtidig noget af det, der sætter mest skub i humøret – derfor bør du spise det til aftensmad på dage, hvor du har PMS.

Og du kan passende starte dagen med en portion havregrød, for her får du magnesium og B6-vitamin, som sender direkte beskeder til hjernen om at blive i bedre humør.

6. Kamille-the

Et studie bragt i bladet American Chemical Society viser, at den klassiske drik gør det nemmere at være kvinde før og under menstruations-perioden. Den er nemlig med til at løsne op for mavekramper.

Det er ikke en direkte vej til at fjerne PMS – men den gør det stadig noget nemmere at holde livet ud, når både menstruation og PMS sætter ind.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.