Pirater kendte til Shipcraftejers dyre vaner
Efter Ekstra Bladet beskrev Shipcraftejers milliondyre køb af lystgård, pressede pirater løsesum i vejret.


Den uvildige forhandler mellem de somaliske pirater og rederiet Shipcraft, Henrik Mundt, fortæller, hvordan pirater brugte informationer om ledelsen i rederiet til at presse løsesummen for de to tilfangetagne sømænd Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn i vejret.

Det kommer frem i hans vidneforklaring i Københavns Byret torsdag.

- Vi prøvede at forklare dem, at selskabet (Shipcraft, red.) var nødlidende og ikke var i stand til at betale de summer, de krævede, siger Henrik Mundt.

- Men så sagde de, at de vidste, at ejeren af rederiet netop havde købt en lystgård.

Han spurgte dem ikke, hvor de havde informationerne fra.

Men avisen Ekstra Bladet havde tidligere i en artikel med overskriften "Shipcraft-ejer vælter sig i luksus - danske gidsler rådner op" beskrevet, hvordan den kontrollerende aktionær John Arne Larsson havde købt en lystgård til 55 millioner kroner.

Henrik Mundt gik under navnet "Mr. Jensen" i forhandlingerne med piraterne, og han spillede en central rolle i den 838 dage lange løsladelsesproces.

Hans forklaring spiller derfor en stor rolle i den retssag, hvor Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har sagsøgt Ekstra Bladet for en million kroner, fordi de mener, at avisens massive dækning har trukket løsladelsesprocessen i langdrag.

Omvendt mener Ekstra Bladet at netop deres dækning og involvering i sagen betød, at sømændene kom hurtigere fri.

Men den version af sagen kan Henrik Mundt ikke genkende, da sømændenes advokat Heidi Steen Jensen direkte spørger, om dækningen har hjulpet de to.

- Det kan jeg ikke se, at den har. Det kan jeg ikke, siger Henrik Mundt.

Han har tidligere erfaring med at forhandle med kidnappere i gidselsager, og han anbefaler altid så lidt pressedækning som muligt.

- Det er altid en fordel. Det handler om, at piraterne skal have så lidt viden som muligt, siger Henrik Mundt.

Ekstra Bladet har blandt andet lagt vægt på, at det var efter, at deres journalist Nasib Farah gik ind i sagen, at sømændene kom fri.

Men det mener Henrik Mundt, ikke nødvendigvis har været den afgørende rolle.

- Det skete på det tidspunkt, fordi piratlederen havde bestemt sig for, at det skulle ske der.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.