Andreas Lubitz, andenpiloten der, angiveligt med forsæt, fik et fly med 149 mennesker ombord, til at styrte mod en klippevæg, måtte i 2009 tage et halvt års pause fra sin uddannelse. Han var udbrændt eller depressiv, fortæller skolekammerater ifølge Der Spiegel.
Men ud over den lille afvigelse, er der ikke kommet oplysninger frem om psykisk ustabilitet.
LÆS OGSÅ: Ulykkes-pilotens venner: Udmattelse tvang ham på orlov
En mor til en klassekammerat - som Lubitz havde et fortroligt forhold til - siger, ifølge Ekstra Bladet, til Frankfurter Allgemeine, at da hendes datter så ham til jul virkede han ganske normal.
-Jeg kan kun forestille mig, at hans hjerne konrsluttede. Det kan ikke have været planlagt, men det virker godt nok, som om han gik amok.
"Hurtigt svar frem for et godt svar"
Til Time siger en talsmand fra det tyske pilotforbund, James Philips, at flere af Andreas Lubitz’ kolleger, beskriver ham som ‘afslappet og normal.’ De er målløse over anklagen og nogle mener, at myndighederne i deres iver for at finde en hurtig forklaring, har gjort Lubitz til syndebuk.
-Det er er meget meget ufuldstændigt billede. Jeg har har en følelse af, at man har søgt et hurtigt svar frem for et godt svar, sagde James Philips i går til Time.
Flere kolleger mener stadig, han måske kan være besvimet.
LÆS OGSÅ: Myndigheder bekræfter: Pilot forlod cockpit
Ikke en enspænder
På en pressekonference i går nævnte Lufhansas direktør Carsten Spohr, at Andreas Lubitz - efter sin pause fra studierne - bestod alle lægefaglige prøver. Han sagde samtidig, at der bliver lagt stor vægt på, at piloterne er psykologisk egnede.
Den tyske avis Rhein-Zeitung fortæller - ifølge Ekstra Bladet - at andenpiloten var fascineret af at flyve fra han var helt ung og at han var medlem af en svæveflyveforening i Westerwald. Her var han vellidt og havde også en vennekreds, fortæller en af Lubitz’ forældres naboer.
Andreas Lubitz havde bopæl i Düsseldorf, men boede til daglig hos forældrene i Montabaur.
Hamren på døren og roligt åndedræt
Det var i går eftermiddag, den chokerende nyhed om, at Andreas Lubitz havde nægtet at lukke flyets kaptajn ind i cockpittet efter et toiletbesøg, kom frem.
LÆS OGSÅ: Sådan kan andenpilot have blokeret dør
Ifølge den franske anklagemyndighed sænkede Andreas Lubitz med vilje flyets højde og lod det, og 149 mennesker, brage ind i en bjergside.
Ifølge de franske myndigheder kom der ingen ‘Mayday’ nødmeldinger til kontroltårnet, før flyet forulykkede. Lydoptagelser afslører, at man de sidste otte minutter, hvor flyet falder mod jorden kan høre de voldsomme slag på døren fra kaptajnen og Andreas Lubitz rolige åndedræt i cockpittet.
LÆS OGSÅ: Det ved vi om ofrene fra Germanwings-styrt