Pia Kjærsgaard toner nu rent flag i spørgsmålet om det omstridte irske flyselskab Ryanair. Og det er rødt.
Dansk Folkepartis stifter og værdiordfører bliver provokeret af lavprisselskabets måde at drive forretning på og støtter både boykot og en eventuel konflikt fra fagbevægelsen.
Ryanair etablerede sig i Kastrup 18. marts med fire ruter. Siden har de løbende udvidet, så de nu forventer at have 12 ruter til efteråret.
- Det har jeg det dårligt med, for jeg synes, det er fuldstændig uacceptable forhold, som man hører, de ansatte arbejder under, siger Pia Kjærsgaard til Avisen.dk.
Hun forklarer, at det blandt andet er urimeligt lave lønninger, manglende løn under sygdom og vagter af ubestemt længde, som går hende imod.
- Der er simpelthen så mange ting, som gør, at jeg på ingen måde kan acceptere Ryanairs måde at gebærde sig på, fastslår den tidligere DF-formand.
Derfor kunne hun heller ikke selv drømme om at flyve med Ryanair.
- Nej, jeg vil ikke flyve med dem. Så synes jeg, at man svigter sine idealer, siger Pia Kjærsgaard.
Anbefaler et boykot
Ryanair er blevet kritiseret af fagbevægelsen og en række røde politikere for at bidrage til social dumping.
Det irske flyselskab nægter at tegne overenskomst for deres ansatte, og afviser enhver forhandling med fagforeninger.
I Københavns Kommune har overborgmester Frank Jensen (S) krævet, at de 45.000 tusinde ansatte benytter et andet selskab i arbejdssammenhæng. Flere socialdemokratiske kommuner er fulgt efter, og det forstår Pia Kjærsgaard godt.
- Hvis jeg sad i en kommune, ville jeg absolut anbefale, at man ikke rejste med Ryanair, siger hun.
Spørgsmålet har hidtil splittet Dansk Folkeparti. Imens en række kommunalpolitikere har stemt for de kommunale boykot, har blandt andet arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted kaldt det ”et tomt slag i luften”.
EU er skurken
Fagbevægelsen kæmper lige nu i arbejdsretten for at få lov til at føre en konflikt mod Ryanair efter principperne på det danske arbejdsmarked. Ryanair insisterer på, at de operer under den irske lovgivning, og at strejke og sympatikonflikt derfor ikke er tilladt.
Flyselskabet håber på at få afgørelsen flyttet til EU-domstolen, for så kan sagen tage mange år, hvor de imens kan etablere sig i Kastrup.
Støtter du fagbevægelsen i den arbejdsretssag, der er i gang?
- Ja, det gør jeg. Også hvis de starter en konflikt. Det gør jeg virkelig, for jeg synes, Ryanair er helt langt ude. Det er en branche, der er hårdt presset, og derfor udnytter man den her situation. Det synes jeg er usympatisk, siger Pia Kjærsgaard.
- Det store problem er, at liberaliseringen i EU er gået alt for vidt. EU er den store skurk i det her. Man er nød til at sætte ind over for den europæiske flytrafik, uddyber hun.
Dansk Folkeparti håber på, at klare regler for de ansattes sociale sikring ud fra, hvor fly har hjemmebase, også kan blive afgørende for spørgsmålet om arbejdsret.
- Hvis man tydeliggør det, så mener vi, at der i EU ikke kan herske tvivl om, at ansættelse af personale i København eller Billund sker inden for reglerne af den danske arbejdsret, siger Pia Kjærsgaard.