PET udpeger problematiske passager i omstridt Scharf-bog
I retsmøde røber PET's advokat en stribe potentielt problematiske oplysninger i bogen "Syv år for PET".


Politiets Efterretningstjeneste har fredag valgt at udpege en række passager i bogen "Syv år for PET", som ifølge tjenesten aldrig burde have været nævnt.

Eksempelvis kan det ifølge PET være problematisk, at den tidligere PET-chef Jakob Scharf i bogen giver oplysninger om en specifik operation, der efter hans opfattelse "drænede" efterretningstjenesten for ressourcer.

På samme måde er PET langt fra begejstret for offentliggørelsen af detaljer om jagten på terroristen David Headley. Tilbage i 2009 planlagde han at angribe Jyllands-Posten.

I bogen kan man læse, hvordan PET-agenter overtalte en kvindelig studerende til at udlåne sin Nørrebro-lejlighed til Headley, så de kunne installere overvågning i boligen.

For en måned siden anmeldte PET Jakob Scharf til Københavns Politi. Scharf kan have overtrådt sin tavshedspligt, lød det i anmeldelsen.

Desuden kan bogens forfatter, Morten Skjoldager, og forlaget People's Press have gjort sig skyldige i medvirken hertil, mente PET.

Også Radio24syv, en stribe boghandlere samt JP/Politikens Hus, der i dagbladet Politiken offentliggjorde hele bogen, er blevet meldt til politiet.

Indtil nu har efterretningstjenesten dog ikke ønsket at nævne de potentielt ulovlige passager offentligt.

Men i forbindelse med et retsmøde i Østre Landsret har PET's advokat fredag fået lov til at åbne lidt op.

- Vi er meget forsigtige med at give oplysninger om bogens indhold. Men jeg har lige fået en besked fra PET om, at jeg kan fremhæve nogle eksempler, siger advokat Henrik Nedergaard Thomsen.

I alt nævner han syv-otte passager fra bogen, som bekymrer efterretningstjenesten. Blandt andet går Jakob Scharf muligvis for tæt på i sin omtale af samarbejdet med den kenyanske efterretningstjeneste.

Heller ikke passager om den etbenede bombemand Lors Doukaev, islamkritikeren Lars Hedegaard eller den tidligere PET-agent Morten Storm bryder tjenesten sig om.

- Det kan være svært for personer, som ikke er trænet i det, at gennemskue, hvad der er fortrolige oplysninger, siger Henrik Nedergaard Thomsen.

Formålet med fredagens retsmøde er at få afgjort, om en dommer i Københavns Byret gjorde det rigtige, da hun natten til 8. oktober forbød JP/Politikens Hus at offentliggøre "Syv år for PET".

Selv om PET for længst har bedt byretten om at ophæve fogedforbuddet, insisterer mediekoncernen på at få landsdommernes vurdering af forløbet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.