Perfektionist på jobbet? Sådan lærer du at slappe af
Det kan ødelægge din karriere, men også din livskvalitet, hvis du ikke har realistiske mål på din arbejdsplads.
At stille krav til sig selv om, at alle arbejdsopgaver skal være tiptop perfekt udført, kan skade dig selv.
At stille krav til sig selv om, at alle arbejdsopgaver skal være tiptop perfekt udført, kan skade dig selv. Foto: SCANPIX arkiv


Af journalist og mindfulnessinstruktør Trille Frost, FEMINA, Aller Media

Du er ikke perfekt. Det er ingen. Og selv om det kan være godt at stræbe efter perfektion i dit arbejdsliv, så er det godt nok at opnå præcision.

– Mange perfektionister er enormt ambitiøse og dygtige, men identificerer sig så stærkt med deres præstationer, at det kan virke skræmmende at lave noget, der måske ikke er 100 procent perfekt. Derfor bruger de ofte mere energi på arbejdet, end de reelt behøver, siger Karen Raaberg-Møller fra Vesterbropsykolog.dk.

Har du stress? Her er faresignalerne, du skal tage alvorligt

Ikke uden omkostninger

Risikoen ved denne arbejdsstil kan være stress, for perfektionister synes aldrig, der er tid nok. Hvis du vil bløde lidt op på din perfektionisme, råder Karen Raaberg-Møller dig derfor til at lave følgende ”regnestykke”:

A. Skriv ned, hvilken person du gerne vil være, og hvilket indhold du gerne vil have i dit liv (f.eks.: ”Jeg vil gerne gå til yoga og udvikle mig selv ...”). Vær så konkret som muligt!

25-årige Anne: Jeg har ikke barberet mig i syv år

B. Notér dagligt i en uge, hvor meget tid du bruger på dit arbejde sammenlignet med disse ting – måske er du mere til rådighed for din chef end for dig selv?

C. Prøv nu i en uge at fordele energien de rigtige steder i rette mængder. Øv dig også i at sætte realistiske mål og acceptere/ rumme småfejl.

Kilde: Livescience.com

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.