Pendler-erstatninger er måneder undervejs
DSB har været op til to måneder om at behandle sager om erstatning for forsinkede tog.
De seneste måneder har DSB's håndtering af den såkaldte rejsetidsgaranti sat tålmodigheden på prøve hos de forsinkede passagerer. Arkivfoto.
De seneste måneder har DSB's håndtering af den såkaldte rejsetidsgaranti sat tålmodigheden på prøve hos de forsinkede passagerer. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Hvis dit tog er forsinket med mere end en halv time, har du ret til økonomisk kompensation eller en ny billet.

Men de seneste måneder har DSB's håndtering af den såkaldte rejsetidsgaranti sat tålmodigheden på prøve hos de forsinkede passagerer.

Der har således været op til to måneders sagsbehandlingstid, hvilket er alt for meget, erkender DSB's salgschef, Christian Linnelyst.

- Vi skulle gerne kunne behandle sagerne på under 10 dage, og det har vi også kunne længe. Men vi har haft nogle særlige hændelser og en ændring i en EU-forordning, som har betydet, at vi har oparbejdet en pukkel, forklarer han til Ritzau.

Problemerne har stået på siden efterårsferien og har toppet i den seneste tid, hvor DSB selv har angivet på sin hjemmeside, at behandlingstiden har været oppe på otte uger.

- Lige nu er ventetiden nede på fem uger. Det er heldigvis ikke otte, men det er stadigvæk for lang tid, medgiver Christian Linnelyst.

Han forklarer puklen af ubehandlede sager med en række ekstraordinære hændelser i det forgangne år.

- Der var flere personpåkørsler, der har været signalproblemer, og der har været en bombetrussel, som alene genererede mellem 2000 og 4000 sager. Den slags kan vi ikke planlægge, konstaterer han.

Samtidig har en ændring af en EU-forordning betydet, at DSB ikke længere kan afvise sager om forsinkelse med henvisning til eksempelvis ekstremt vejr.

- Hvis der er storm, og der vælter et træ ned over skinnerne, så har vi tidligere kunnet sige, at det skyldes force majeure, og at vi derfor ikke kunne udbetale erstatning. Det kan vi ikke længere, og det har givet et øget tryk, forklarer salgschefen.

Han fortæller dog, at DSB har sat flere folk på opgaven, og at sagsbehandlingstiden ventes tilbage under ti dage i løbet af tre uger.

- Det korte budskab er, at man skal have lidt tålmodighed. Vi har sat ekstra mandskab på og gør alt, hvad vi kan for at indhente det tabte. Og der er ikke nogen, der bliver glemt, forsikrer Christian Linnelyst.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.