Patienter: Beløn sygehuse for tilfredshed
Direktøren for Danske Patienter mener, at andre incitamentsmodeller kan øge kvaliteten i sygehusvæsnet.
Hver anden sygeplejerske giver i en Megafon-undersøgelse udtryk for, at travlhed på deres sygehusafdeling går ud over patienternes sikkerhed.
Hver anden sygeplejerske giver i en Megafon-undersøgelse udtryk for, at travlhed på deres sygehusafdeling går ud over patienternes sikkerhed. Foto: Colourbox/free


Hver anden sygeplejerske giver i en Megafon-undersøgelse udtryk for, at travlhed på deres sygehusafdeling går ud over patienternes sikkerhed.

Det kommer dog ikke helt bag på Morten Freil, der er direktør for patientforeningen Danske Patienter.

- Det er dybt bekymrende, men det bekræfter i høj grad de oplevelser, vi i forvejen har. Vi ved, at der på nogle medicinske afdelinger er overbelægning, også når man kigger over et helt år.

- Og flere undersøgelser - herunder én vi selv har foretaget - viser, at overbelægning giver flere fejl, siger han.

Morten Freil mener, at man er nødt til at tilføre sygehusene flere penge fremover, men han peger også på, at der måske er noget fundamentalt galt med den måde, som økonomien er skruet sammen.

- Man belønner sygehusene efter, hvor meget de producerer, men på den måde bliver det nemt at glemme, hvordan patienter oplever behandlingen.

- Det er jo på mange måder godt, at man har fået nedbragt ventelisterne, men man har glemt at sikre, at kvaliteten følger med, siger han.

Han nævner eksempelvis slidgigt i knæet som et område, hvor den nuværende incitamentsstruktur er uhensigtsmæssig.

Her er der ofte to behandlinger: Man kan gennemføre en dyr operation, eller man kan forsøge at afhjælpe problemet med træning og kostomlægning.

- Men i og med, at kirurgisk afdeling får penge for hver patient, der kommer på operationsbordet, så overser man måske den anden mulighed, selv om man måske kunne nå de samme resultater ad anden vej.

- Det er ikke en kritik af personalet, men nærmere en konsekvens af den måde, som man har skruet systemet sammen på, siger Morten Freil.

Han fortæller, at der allerede et par steder i sundhedsvæsnet måles på patienters livskvalitet, tilfredshed, funktionsniveau og selvvurderede helbred som et led i vurderingen af en behandling.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.