Ryanair fløj i onsdag for første gang fra Dublin til København. En DR-journalist tog på reportagetur til den irske hovedstad for at se nærmere på det irske lavpris-fænomen.
Hun fortæller blandt andet, hvordan snakken i venteområdet mest omhandlede den manglende service hos lavprisselskabet.
- Det er simpelthen så utrolig dårlig service, jeg fatter ingenting. Det er helt vildt! sagde Jennifer Beitzel fra USA blandt andet til DR
Hun skulle være fløjet til Edinburgh sammen med sin mor og søster, men missede Ryanair-flyet.
- Vi kom 30 sekunder for sent, da flyet skulle bordes. 30 sekunder! Jeg var der og sagde, at min mor og søster var på vej. Men de sagde bare nej, og så kom vi ikke med, sagde Jennifer Beitzel til DR.
Fløj uden mig
Ryanair er kendt for at have ultra-lave billetpriser, men altså også en særdeles skrabet service. Det gik også ud over en anden kvindelig passager, der heller ikke kom med på flyet til Edinburgh:
- Jeg oplevede det samme. De var så pisseligeglade med mig! De kunne se mit ansigt, og alligevel fløj de uden mig, siger hun til DR.
Ryanair startede i onsdags sine flyvninger fra København til Dublin. Fagbevægelsen har varslet sympatikonflikt, fordi det irske selskab ikke vil tegne overenskomst og overholde danske løn- og arbejdsvilkår. Men inden konflikten kan træde i kraft, skal Arbejdsretten først give grønt lys for om, den er lovlig.