Pas på! Så meget feder hygge-spiseri på jobbet
Hvis du sidder i et kontorjob og småspiser hele dagen, kan det blive til mange kalorier.
Det kan være fristende at forfalde til lidt spiseri ved computeren i dagens løb. men pas på.
Det kan være fristende at forfalde til lidt spiseri ved computeren i dagens løb. men pas på. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, Aller Media

Har du et job, der kræver din fulde opmærksomhed ved et skrivebord hele dagen? Så kan det være fristende at spise slik og kager for at holde koncentrationen og komme igennem dagen.

Her de ’sunde’ snacks der ødelægger din kur: Læs mere på Femina.dk

Blandt kvinder viser en undersøgelse da også, at ni ud af ti adspurgte kvinder spiser chokolade og kiks i løbet af en arbejdsdag. For 51 procent af kvinderne betyder det, at de dagligt indtager mellem 650-750 kalorier ekstra.

Det svarer faktisk til helt måltid mad. To procent af kvinderne fik faktisk mere end 1.000 kalorier fra de små snacks, de indtog i løbet af dagen, skriver myvouchercodes.co.uk og kk.no.

Mens en ud af ti kvinder småspiser for at være sociale, mener halvdelen af kvinderne, at de gør det af ren og skær kedsomhed.

Her er fire bud på løsninger for dig, der småspiser for meget på jobbet af forskellige grunde:

Stress

Når vi er stressede, har vi en tendens til at spise mere og usund mad. En undersøgelse i Health Psychology har tidligere vist, at stressede kvinder, overvægtige mennesker og mennesker på kur i højere grad har tendens til at falde i snackfælden.

Hvis du har svært ved at holde dig fra at småspise, kan du spise en pastil eller bruge lidt mundspray, hvis du får lyst til noget mad – men egentlig ikke er sulten. Du kan også få dine tanker væk fra slik og kage ved at gå en tur, høre musik eller drikke en kop kaffe, når sukkertrangen melder sig.

Feder dine sunde snacks? Læs mere på Søndag.dk

Mindfulness

Hvis vi spiser foran computeren, fjernsynet eller på jobbet, lægger vi måske ikke mærke til, hvor meget vi egentlig spiser. Mindfulness handler nemlig om at være opmærksom på hver bid mad, man tager.

Derfor er det en god idé at sidde ved et spisebord, når et måltid indtages. Sluk computeren og fjernsynet og koncentrer dig om maden, så du kan mærke, når du er mæt.

Planlægning

Hvis du er for opmærksom på, at du skal spise en masse små måltider i løbet af dagen, kan det betyde, at du ikke lytter til din krop. For selvom det er fint at sørge for et jævnt energiniveau i løbet af dagen, er der ingen grund til at småspise, hvis du ikke er sulten.

Vent derfor med at spise, til du er sulten.

9 tips til at undgå chips…og andre snacks: Læs mere på Søndag.dk

Drikkevarer

Det er ikke kun de små måltider i løbet af dagen, der tæller i kalorieregnskabet. Også drikkevarer som sodavand, iste og kaffe med sukker kan fylde godt op i forhold til kalorier.

Vær derfor opmærksom på, hvad du drikker i løbet af dagen – og drik vand, hvis du er tørstig. Juice og sodavand indeholder meget sukker, og bruger du mælk i kaffen, skal du helst sørge for at vælge en fedtfattig en af slagsen.

Originalt link

 

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.