Pas på: Kærlighedslåse kan have fatale konsekvenser
Det er en romantisk gestus, når folk hænger en kæreste-hængelås på broer rundt om i verden. Men det er ikke alle broer, der har lige godt af den kærlige dødvægt.
De såkaldte kærlighedslåse hænger overalt på Bryggebroen på Islands Brygge i København. Men så længe der ikke kommer al for mange flere, er de ikke i fare for sikkerheden, fortæller kommunen.
De såkaldte kærlighedslåse hænger overalt på Bryggebroen på Islands Brygge i København. Men så længe der ikke kommer al for mange flere, er de ikke i fare for sikkerheden, fortæller kommunen. Privat foto


Hvis du har gået over Tower Bridge i London, Pont des Arts i Paris eller vores egen Bryggebro i København, så har du nok også lagt mærke til, at den er overhængt med låse. Det er de såkaldte kærlighedslåse, kærestepar hænger op som symbol på deres kærlighed. Problemet er bare, at hvis broen er af ældre dato og ikke lige lavet til den slags påhit, kan det have konsekvenser.

Sidste år kollapsede en del af rækværket på en bro i Paris. Årsagen var, at der var tale om et spinkelt trådhegn, hvor folk havde ophængt hængelåse i mange lag oven på hinanden, hvorved vægten oversteg rækværkets bæreevne.

Det fortæller fagansvarlig for broer Peter Hammer de Jong fra Københavns Kommunes Miljø- og teknikforvaltning.

Selvom Bryggebroen i København heldigvis er bedre konstrueret og derfor uden for fare, så kan det blive et problem, hvis alt for mange begynder at hænge låse op på de nye havnebroer i København.

- Da Trangravsbroen og Proviantbroen stod færdige i København, blev der også ophængt enkelte hængelåse på disse broers rækværker. Men fordi der er tale om klapbroer, ville låsene kurer frem og tilbage på rækværkernes stålwirer, når broerne åbner og lukker, fortæller Peter Hammer de Jong.

Skilt skal stoppe kærligserklæringerne

Det kan i værste fald få stållinerne til at knække, hvis de bliver slidt lang tid af låsene. Samtidig kan det få låsene til at brække af og falde ned i hovedet på folk, hvis de til sidst bliver for tyndslidte. Derfor har kommunen skredet til handling.

Vi fandt det derfor ikke forsvarligt med hængelåse på disse broer og har følgelig opsat skilte på broklapperne, hvor vi henstiller til ikke at opsætte hængelåse her. Og tilsyneladende har folk taget dette til efterretning, fortæller Peter Hammer de Jong.

I Paris har de søsat en kampagne mod kærlighedslåsene. På den måde håber staten, at franskmændene og turisterne måske får øjnene op for, at den ellers så romantiske gestus faktisk kan være farlig for sikkerheden.

Men det finder Peter Hammer de Jong ikke nødvendigt i Danmark. Han ser det som en fin kærlighedsgestus, så længe det bliver gjort på de rette steder og alle ikke hopper med på ideen.

- Såfremt trenden med at opsætte hængelåse på broer måtte eskalere voldsomt fremover, så burde man måske anordne et alternativt sted til opsætning af låsene. Men i Danmark synes fænomenet nu ikke helt så udbredt, som det tilsyneladende er i nogle andre lande, fortæller Peter Hammer de Jong.

Historien bag kærligslåsene

Historien bag kærlighedslåsene er en mere tragisk af slagsen, og stammer helt tilbage fra første Verdenskrig. I Serbien blev et ungt par forelskede i en lille by med en gammel bro. Men drengen skulle afsted i krig, hvor han blev forelsket i en anden. Det slog den stakkels pige ud, som kort efter døde af hjertesorger.

For ikke at lide samme skæbne, begyndte nyforelskede par at skrive deres navne på hængelåse og fæstne dem til byens bro.

Siden 2000 har forelskede par taget historien til sig, og over hele verden kan man finde broer fuldt med hængelåse. Men for gamle broer og klapbroer kan låsene være en truslen. Derfor ser de fleste landes myndigheder hængelåsene som vandalisme, man ikke skal opmuntre til.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.