Hvordan tager du dig ud, hvis man googler dig eller tjekker din Facebook-profil? Det er nok værd at tænke over. For over halvdelen af de private virksomheder undersøger deres kommende kandidater via Facebook, LinkedIn og Google. Det viser en undersøgelse, konsulenthuset Ballisager har lavet, skriver Finans.
- Arbejdsgiverne forsøger at finde mennesket bag jobansøgningen og cv’et, og det skal jo i sidste ende gerne give et lignende billede, når virksomhedernes undersøgelse af dig holdes op med din jobansøgning, siger rekrutteringsekspert, Morten Ballisager til Finans.
Facebook fortæller, hvem du er
Det kan altså være smart at være lidt nøjeregnende med, hvad man egentlig poster og viser frem på sin Facebook-profil, da den er med til at tegne et billede af, hvem man er. Morten Ballisager mener ligefrem, at man kan opnå en fordel blandt ansøgerne,hvis man formår at vælge de rigtig ting ud.
- Hos Facebook har du stor indflydelse på, hvad du viser frem. Hvis din profil eksempelvis er åben, og der eksisterer billeder, der viser en helt anden person frem end det, du har beskrevet i din ansøgning, så giver det et misforhold i din kommunikation, siger Morten Ballisager til Finans.