Pas på! Du må ikke drikke alkohol, når du er stresset
Hvis du tager et glas vin om aftenen for at få ro på efter en stressende dag, er du på vej ud i noget skidt. Din hjerne kan nemlig slet ikke tåle alkohol, hvis du går igennem en stresset periode, viser forskning.
Foto: Scanpix


Når dagen nærmere sig slutningen, kan et glas vin eller et par øl være ganske rare. De løsner op og dagens stress bliver mindre kvælende. Du har været meget stresset på det seneste, og du dulmer følelserne med alkohol.

Men det skal du stoppe med. Det er nemlig ganske alvorligt for dig, hvis du drikker samtidig med, at du er stresset, skriver kk.no

Overlæge Gudrun Høyseth og psykolog Ragnhild Bø fortæller, at alkohol virker beroligende på vores kroppe. Derfor drikker mange det i perioder, hvor de er pressede. Alkoholen udløser dopamin, som tilfører os velbehag og det er sådan set ganske rart.

Du vil have mere

Men et nyt studie fra universitetet i Pennsylvania viser, at alkoholens "gode" effekter bliver ekstra stærke, når stressede personer drikker det. En person med stress vil altså føle den afslappende og beroligende virkning meget stærkere, end en almindelig person gør.

Det betyder ganske enkelt, at en person med stress har større tendens til at ville have mere. Der er altså risiko for at ende i en ond cirkel.

Psykolog Ragnhild Bø fortæller, at alkohol nemt kan blive en slags selvmedicinering:

- Hvis du tidligere har erfaret, at alkohol virker dæmpende på dig og dermede frigiver dig for noget af din stress, vil det føles som om, det at drikke er en god måde at kontrollere din stress på, siger hun og fortsætter:

- Der er mange studier som viser, at stress og alkoholindtag er en kortsigtet løsning, for selvom det umiddelbart kan have en virkning, vil det på lang sigt have den modsatte effekt og hæve stressniveauet. 

Du er altså i alvorlig fare for at havne i et misbrug, hvis du begynder at drikke alkohol ofte, når du er stresset. Selvom det hjælper dig med at falde ned, vil det på den lange bane gøre dig syg. 

Psykologen råder i stedet til, at du kigger indad og ser på, om du kan ændre den eller de situationer, som skaber stress i dit liv. Er det et nyt job der skal til?

Har du svært ved at se dig selv udefra, så overvej hvordan du ville se på en ven i samme situation og hvilke råd, du ville give - overfør de råd til dit eget liv, og husk på, at både motion og sund mad giver dig mere energi til at tage fat om din livssituation. 


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.