Pas på: Disse madvarer er VÆRRE end hvidt brød
Du kan falde i rigtig mange kaloriefælder, hvis du ikke er opmærksom.
Hvis du vil af med dellerne, er der en række madvarer, der er no go.
Hvis du vil af med dellerne, er der en række madvarer, der er no go. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, IN, Aller Media

Hvidt brød smager jo godt, men er efterhånden blevet en ret udskældt spise. Derfor forsøger mange at gå efter fuldkorns-varianterne, som giver maven lidt mere at arbejde med.

- Du skal gå efter fødevarer, der er så tæt på deres oprindelse som muligt, forklarer Manual Villacorta, der er diætist og forfatter til bogen 'Eating Free: The Carb Friendly Way to Lose Inches'.

Har du prøvet de sunde chiafrø? Læs her, hvordan du kan bruge dem i din hverdag

Det handler altså om at gå uden om forarbejdet mad, hvor næringsstofferne er få. Men selvom du måske prøver at undgå hvidt brød, er der en række andre madvarer, der er mindst ligeså slemme, skriver Shape.com.

Her er fem af dem:

1. Popcorn

Rigtig mange køber en stor portion popcorn, når de skal i biografen. Nogen tænker måske, det er sundere end slik, og det er jo heller ikke hver dag, man går i biografen.

Men ifølge Manual Villacorta indeholder en stor pose popcorn omkring 1.200 kalorier, og så er der som regel også godt med salt på. Og endnu værre bliver det, hvis de også 'krydres' med lidt smør.

Overvej derfor, om du gerne vil bruge så mange kalorier på en snack, når nødder fx kunne være et sundere alternativ.

Her er 8 madvarer, der booster din energi: Se listen her

2. Bagels

En bagel til frokost virker måske som et sundt morgen- eller frokostmåltid. Men medmindre du har planlagt at træne to-tre timer i træk efter, du har spist den, skal du nok finde på noget andet at spise.

- Det kommer lidt an på størrelsen, men jeg ville kun anbefale bagels til personer, der har tænkt sig at tage en løbetur på to-tre timer bagefter, siger Manual Villacorta.

Årsagen er, at en bagel ofte er ganske stor og dermed indeholder 250-300 kalorier alene.

3. Kaffedrikke

En chai latte eller en cafe latte kan faktisk nærmest indeholde lige så mange kalorier som et helt måltid (helt op mod 400 kalorier).

Der er nemlig ofte godt med sukker i, og i nogle varianter kan der også være mættet fedt i, hvis kaffevarianten indeholder flødeskum. Nogle af varianterne er med chokoladesmag eller andre søde smagsstoffer, så det faktisk ender med at blive en dessert i stedet for en kop kaffe, lyder det fra diætisten.

4. Kage til kaffen

Når du køber en kop kaffe på en café, får du typisk et godt tilbud om at købe en kage med for et lille ekstra beløb. Men de muffins, man køber i dag, er ofte meget store, og de kan let indeholde 65 g kulhydrater og 30 g sukker. Så hvis du om morgenen lige køber en muffin med til kaffen, er det altså et reelt stykke kage, du spiser, med godt med sukker og fedt i.

Gå i stedet efter lidt fuldkornsbrød.

5. Ostekiks

Der er faktisk ikke mange kalorier i en enkelt kiks, men de små kiks indeholder forarbejdede kulhydrater - og så er der faktisk ingen gode næringsstoffer i. Det er altså kun tomme kulhydrater med diverse tilsætningsstoffer, og nogle kan endda indeholde sirup, som dermed bidrager med sukker.

Så gå igen efter fuldkornsbrødet, hvis du skal spise ost.

Kilde: Shape.com

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.