Pas på: Derfor er din bil sårbar lige nu
Din bil bryder sig heller ikke om det danske klima. Se hvordan du selv kan forlænge bilens levetid.
Særligt de små, billige biler skriger på en rustbehandling, selvom de er helt nye, mener Teknologisk Institut.
Særligt de små, billige biler skriger på en rustbehandling, selvom de er helt nye, mener Teknologisk Institut. Foto: Colourbox/free


10-14 grader, småregn og skyer. Vejrudsigten er ikke specielt opløftende, og det er ikke kun dit humør, det går ud over.

Din bil har det heller ikke for godt. Særligt hvis den ikke er rustbeskyttet, siger seniorkonsulent med ekspertise i automobilteknik hos Teknologisk Institut, Jan Ole Helbo.

- Mange tror, at salt er det store problem, men salt er bare med til at accelerere rustprocessen. Det største problem er, at vi lever i et klima, hvor temperaturen sjældent overstiger 12-14 grader, for det er der, at rusten er mest aggressiv. Og hvis der så kommer salt på vejene inden længe, går det pludselig virkelig stærkt, siger Jan Ole Helbo.

Hvis din bil lige er trillet ud af fabrikken, er det en vigtig investering at få bilen rustbeskyttet med en undervognsbehandling, så du kommer rusten i forkøbet. Mange biler er bygget i et land, hvor rust ikke er et lige så stort problem som herhjemme.

- En stor del af de biler, vi kører rundt i, bliver bygget i Asien, hvor rust er oplagt sted at spare, fordi det ikke er et problem på de breddegrader. Men det er det i den grad i Danmark.

Det har både betydning for bilens levetid og dens værdi, hvis du regner med at skulle sælge den på et tidspunkt.

Men selvom du bør være tidligt ude med en behandling, er det aldrig for sent.

- Er der allerede rust i en bil, kan du begrænse eller forsinke udviklingen. Du kan ikke helbrede det, men du kan forlænge levetiden, siger Jan Ole Helbo.

Og jo billigere din bil, jo større er behovet formentlig for at få bilen rustbeskyttet. Måske mangler de inderskærme og rustbeskyttelse fra fabrikken, men det værste er, at de er bygget i et dårligere materiale end de dyrere biler. Man får, hvad man betaler for.

Sådan holder du bilen fri for rust:

1) Vask bilen - også om vinteren:

Snavs og skidt øger risikoen for rust, fordi det suger fugt og salt. Men pas på med vaskehallerne og undervognsvask. I vaskehallerne bliver der brugt genbrugsvand, og derfor vil en stor del af salten ryge med videre til næste kunde. En god håndvask derhjemme med vand er bedre, eller det billige vaskeprogram uden undervognsvask.

2) Undgå at lade din bil stå i lukket garage om vinteren:

Det øger risikoen for rust, hvis du planlægger at lade din våde og beskidte bil stå i garagen om natten uden ventilation, hvor bilen ikke har mulighed for at tørre.

3) Rustbehandling er alfa og omega:

En bil er bygget til at kunne holde i op til seks-syv år. Vi kan dog kun forvente at have bilerne i den tid, hvis vi rustbeskytter dem, ellers begynder de at ruste endnu tidligere.

FDM og Teknologisk Institut anbefaler, at du får bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning. Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb.

Bilerne kan begynde at vise tegn på rust allerede efter to-tre år, hvis de ikke bliver behandlet.

Kilde: Teknologisk Institut, Wheels.ca, FDM

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.