Partneren til julefrokost? Sådan håndterer du jalousien
Det kan indimellem være svært at tøjle fantasien, når kæresten skal til julefrokost. Her får du en lille guide, der kan hjælpe dig.
Du forestiller dig måske, at kæresten sidder og snakker mere og mere intimt med den lækre, nye kollega - men i virkeligheden sidder han sikkert og småbøvser i andestegen, mens han lytter til kammeratens brok over chefen. Tit er fantasien værre end virkeligheden...
Du forestiller dig måske, at kæresten sidder og snakker mere og mere intimt med den lækre, nye kollega - men i virkeligheden sidder han sikkert og småbøvser i andestegen, mens han lytter til kammeratens brok over chefen. Tit er fantasien værre end virkeligheden... Colourbox


December er sådan en dejlig tid. Eller er den? Mens nogle bager pebernødder, sidder andre og bider negle. De kommende uger er nemlig også højsæson for sidespring – og en hård tid for folk med anlæg for jalousi, og anlæg for jalousi har vi alle.

Sexolog og forfatter Sara Skaarup, der sammen med læge og parterapeut Jesper Bay-Hansen er aktuel med bogen ’JAlousi – kunsten at leve med jalousi, giver her fem gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du er nervøs, når kæresten skal til julefrokost, og hvad du absolut ikke skal gøre.

Flere kvinder end mænd fortryder utroskab. Læs mere på femina.dk

Det skal du gøre:

  • Gør noget der er dejligt for dig selv. Som regel ved man et stykke tid i forvejen, hvornår julefrokosten vil blive afholdt. Så lav en venindeaften, eller tag i biografen med en god ven. Sørg i det hele taget for at aflede dine tanker på en god måde.
  • Brug din krop. Alle dine bange anelser foregår i hovedet, men de forgrener sig hurtigt til hele kroppen. Så tag løbeskoene på, gå en tur i fitnesscenteret eller tænd for musikken og begynd at danse. Når du bruger din krop, så udløser hjernen signalstoffet dopamin, der automatisk giver en følelse af lykke.
  • Snak med en anden end din partner om din jalousi. Det er vigtigt, at man ikke sidder alene med tankerne, men at man får talt om følelserne, og får det ud af kroppen.
  • Aftal et tidspunkt hvor din kæreste skal være hjemme. Er man meget nervøst anlagt kan dette være en fordel, fordi man har noget konkret at holde sig til.

Parterapeut: Sådan kan du undgå 7-års krisen. Læs mere på q.dk

  • Tag en time out. Er du i affekt, fordi du har været nervøs og jaloux, så er det bedst at tage en time out. Fjern dig fra situationen. Tag for eksempel hen til en veninde og overnat der. Lad være med at reagere med det samme, det får du ikke en konstruktiv samtale ud af. Sandsynligheden for at du ser anderledes på tingene dagen efter er også temmelig stor.

Det skal du ikke gøre:

  • Lad være med at gå igennem din kærestes computer, tablet, skuffer eller skabe for at se om du kan finde noget på ham.
  • Du skal ikke gå på facebook og sidde og flirte og chatte med en anden. I det hele taget skal man aldrig gøre det, som man selv frygter. Lad også være med at sidde og tjekke op på gamle kærester. Det er som om, man så søger en udvej, hvis ens frygt skulle vise sig at blive til virkelighed. Lad i det hele taget være med at svælge i fortiden, især hvis du har oplevet en anden partner være utro. Hav tillid og hold dig til nutiden.
  • Lad være med at drikke dig fuld eller kværne en plade chokolade. Er du jaloux, vil du bestemt ikke få det bedre med dig selv, hvis du spiser en masse kalorier.
  • Kræv ikke at din partner skal sms’e eller ringe til dig i løbet af aftenen. Det kan hurtigt få den anden til at føle sig fanget.
  • Lad være med at alliere dig med en fra din mands arbejdsplads, der skal holde øje med ham for dig, det giver kun bagslag.

 

Af Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.