Pandora skuffer analytikere trods tocifret vækst i salget
Salget i Pandora voksede 20 procent i andet kvartal. Det er dog under analytikernes forventninger.
Pandora solgte 20 procent flere smykker i andet kvartal 2016 sammenlignet med samme periode sidste år. Men analytikerne havde ventet en vækst på 24,1 procent.
Pandora solgte 20 procent flere smykker i andet kvartal 2016 sammenlignet med samme periode sidste år. Men analytikerne havde ventet en vækst på 24,1 procent. Foto: Pandora/Free


Smykkevirksomheden Pandora øger omsætningen med 20 procent i andet kvartal i forhold til samme kvartal 2015.

Det oplyser Pandora i regnskabet for andet kvartal. Trods den tocifrede vækstrate lever salget ikke helt op til analytikernes forventninger, der lød på en vækst på 24,1 procent ifølge Ritzau Estimates. Men selskabets topchef er godt tilfreds.

- Vi har tocifret vækst i alle regioner og fremgang i alle vores smykkekategorier, så jeg er godt tilfreds med regnskabet, siger administrerende direktør Anders Colding Friis i en kommentar til regnskabet.

- Jeg er særlig glad for at se, at vores bestræbelser på at udvikle Pandora til et smykkebrand med en bred produktportefølje bærer frugt, tilføjer han ifølge Ritzau Finans.

Analytikerne vurderede, at salget af smykker ville vokse med 24,1 procent.

Til sammenligning havde Pandora en salgsvækst i samme kvartal for et år siden på 41,4 procent. I første kvartal var væksten på 34 procent.

Pandora solgte i alt for 4,32 milliarder kroner i andet kvartal. Men analytikere, der følger selskabet, ventede en omsætning på 4,46 milliarder kroner ifølge Ritzau Estimates.

Pandoras resultat før skat landede på 1,5 milliarder kroner i andet kvartal 2016 mod knap 1,2 milliarder i samme periode sidste år.

Pandora har i de seneste år haft fokus på at udvide sortimentet fra især charms til også ringe og øreringe. Topchefen fremhæver, at salget af de nyere produktkategorier vokser.

- Omsætningen af ringe er vokset med 42 procent siden sidste år og bidrager nu med 13 procent til den samlede omsætning, siger han i en skriftlig kommentar.

- Og siden januar i år har vi haft ekstra fokus på øreringe, og her kan vi se, at salget er steget med mere end 80 procent i forhold til sidste år.

Salget af charms udgør dog fortsat en stor del af omsætningen for Pandora, der i andet kvartal solgte charms for 2,7 milliarder kroner.

Samlet omsatte Pandora for ni milliarder kroner i første halvår og fik et resultat før skat på 2,1 milliarder kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.