Pædagoger og lærere: På tide at kortlægge inklusion
Både lærere og pædagoger har brug for målrettet indsatser på inklusionsområdet, mener de to faggrupper.
Pædagoger og lærere er glade for, at der nu kommer kortlægning over udfordringerne på inklusionsområdet. Tirsdag nedsatte regeringen en ekspertgruppe, der skal kortlægge udfordringerne på inklusionsområdet og derefter komme med anbefalinger til, hvordan inklusionsindsatsen kan løftes ude på de enkelte skoler.
Pædagoger og lærere er glade for, at der nu kommer kortlægning over udfordringerne på inklusionsområdet. Tirsdag nedsatte regeringen en ekspertgruppe, der skal kortlægge udfordringerne på inklusionsområdet og derefter komme med anbefalinger til, hvordan inklusionsindsatsen kan løftes ude på de enkelte skoler. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Det er en god idé, at regeringen nu nedsætter en ekspertgruppe, der skal kortlægge udfordringerne på inklusionsområdet.

Det mener både lærerne og pædagogerne, som har manglet konkrete redskaber til, hvordan de har skullet gribe den øget inklusion an.

- Der er brug for et fælles billede af, hvilke udfordringer der er på inklusionsområdet, så man kan sikre, at hver eneste barn får en god undervisning. Vi har brug for en målrettet indsats på området.

Det siger formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen. Han mener, at lærerne alt for længe har stået alene med opgaven.

- Der skal laves en konkret handleplan, så både børn, forældre og lærere kan følge med i, hvad der skal ske fremadrettet, siger han.

Hos pædagogerne mener man, at det er på tide, at pædagogerne får en større rolle i inklusionen i folkeskolen.

- Det er rigtig godt, at der nu bliver nedsat en ekspertgruppe, der skal se inklusion efter i sømmene. For der er noget at komme efter. Pædagogerne er ikke blevet brugt tilstrækkeligt i arbejdet med inklusion, siger faglig sekretær i Bupl Lars Søgaard Jensen.

Der er en pædagog med i ekspertgruppen, og det er Lars Søgaard Jensen glad for. Pædagogerne er nemlig gode til at styrke relationerne mellem børnene og sammen med lærerne kan der virkelig ske noget.

- Både lærerne og pædagogernes faglighed kan være med til at sikre, at der sker en bedre inklusion.

Tirsdag har regeringen nedsat en ekspertgruppe, der skal kortlægge udfordringerne på inklusionsområdet og derefter komme med anbefalinger til, hvordan inklusionsindsatsen kan løftes ude på de enkelte skoler.

Skolelederforeningen Claus Hjortdal kommer til at stå i spidsen for gruppen, som derudover består af tre kommunale repræsentanter, to lærere, en pædagog, en repræsentant fra PPR og to repræsentanter for eleverne.

Herudover vil der blive nedsat en større referencegruppe bestående af folkeskolens parter, relevante vidensaktører og forskere på området.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.