Pædagoger: Børn skal både kunne stave og være gode venner
Storfamiliens død og et individualiseret samfund betyder, at børn i dag lærer at begå sig i institutionerne.
Børns træning i at fungere med andre børn, løse konflikter og lytte til en besked er gledet i baggrunden i forhold til et stort fokus på læring, lyder det fra Bupl. (Arkivfoto)
Børns træning i at fungere med andre børn, løse konflikter og lytte til en besked er gledet i baggrunden i forhold til et stort fokus på læring, lyder det fra Bupl. (Arkivfoto) Foto: Johan Gadegaard/Scanpix


Vi gør børnene en bjørnetjeneste, hvis vi fokuserer på den faglige indlæring på bekostning af at lære dem at begå sig.

Det mener formanden for pædagogernes fagforening, Bupl, Elisa Bergmann.

En undersøgelse fra Politiken viser, at børnehaveklasseledere mener, at børnehaveklassebørnene har fået mere styr på bogstaver og tal.

Til gengæld er de blevet dårligere til sociale færdigheder som at sidde stille, vente på deres tur og at håndtere konflikter med andre børn.

- Undersøgelsen viser med al tydelighed, at det, der kan måles og vejes såsom sproglige færdigheder, kommer mest i fokus, siger hun.

- Men der er også brug for, at børnene lærer at være selvhjulpne, at de kan samarbejde og lærer at være en god ven, siger hun.

Ifølge Elisa Bergmann er de sociale færdigheder i børnehaveklassen netop vigtige for, at børnene senere kan indgå i fællesskaber.

- Det handler jo ikke kun om at blive god i skolen men om at blive god til resten af sit liv, siger hun.

- Spørgsmål: Men er det ikke forældrenes opgave at opdrage deres børn og sørge for, at de er i stand til at begå sig sammen med andre?

- Børn kommer jo i institution meget tidligt. Familielivet er som resten af samfundet blevet mere individualiseret.

- Samtidig har vi i dag ikke længere de store børnefamilier eller det samme børneliv ude på vejen, hvor børnene lærte at begå sig i en stor gruppe. Så det bliver meget i institutionerne, at børn skal lære at begå sig, siger hun.

Politiken undersøgelse bygger på udsagn fra 468 ud af landets 2554 børnehaveklasseledere. De er blevet bedt om at sammenligne årgang 2015 med børnehaveklassebørn for fem år siden.

Omkring hver anden børnehaveklasseleder mener, at børnene i høj grad i forhold til tidligere kender bogstaverne. Men børnene er til gengæld blevet dårligere kørende socialt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.