Pædagog-Helle: "Nu får jeg tid til at trøste børn"
For vuggestuepædagogen Helle Trasborg er den nye øremærkede milliard til flere pædagoger i daginstitutionerne en tiltrængt forstærkning til en presset branche.


Det er et grundvilkår at være alene med børn som vuggestuepædagog. Sådan er det bare, forklarer Helle Trasborg, der er pædagog i en vuggestue i Aarhus Kommune.

Og hvis hun er alene med op til 12 børn, når kollegaen slukker ildebrande andre steder i huset, får Helle Trasborg pludselig selv meget travlt med at imødekomme den mur af behov, som de små børn tårner op foran hende.

”Så er der en ble, der skal skiftes. Samtidig vil en anden gerne vise mig den Tyrannosaurus rex, han lige har tegnet, to børn skændes om en tallerken mad ved komfuret. Et andet lille barn er pylret, og vil gerne op på skødet, mens en anden er ked af det. Så er der travlt,” siger Helle Trasborg.

Når sådanne situationer opstår, føler hun, at hun har svært ved at yde det, hun er sat i verden for. At drage omsorg for og udvikle de små børn. Og hun ved, at hun ikke er den eneste, der har det sådan.

Hektisk og stresset hverdag

”Min hverdag er ligeså hektisk og stresset som mange andre vuggestuepædagoger, så vi trænger til flere pædagoger. Derfor er det rigtigt glædeligt, at der er bevilliget en milliard kroner til os. Det er et vigtigt signal,” siger Helle Trasborg.

Onsdag stod det klart, at Finansloven for 2015 sætter en milliard kroner af til at ansætte 600 flere pædagoger i daginstitutionerne. Og for Helle Trasborg vil det tydeligt kunne mærkes, hvis der eksempelvis var to i stedet for tre pædagoger på arbejde, når børnene i hendes vuggestue bliver afleveret mellem 7.30 og 8.30 om morgenlyneen.

”Det kan give mig en fordybelse i mit fag, og jeg kan løfte mine kerneopgaver – at trøste et barn, spørge hvad der er sket og få ham på ret køl. Der vil være tid til at kigge på den Tyrannosaurus rex, og se hvor skarpe tænder den har. Det vil man kunne få, hvis der sidder en anden kompetent pædagog ved siden af,” siger Helle Trasborg.

Frygter gentagelse

Hun har dog talt med kollegaerne om, om det mon går som sidste gang, pædagogerne blev lovet flere kollegaer. Det var i 2009.

”Vi så ikke noget til de penge, så vi spørger hinanden, ’kan det nu være rigtigt’, sidste gang fik vi ikke en del af kagen. Men vi håber, der blæser nye vinde nu. Det handler om antallet af pædagoger, og så er det ikke ligegyldigt, om de er uddannet eller ej,” siger Helle Trasborg.

Politikerne bag den nye aftale har dog lovet, at den ekstra milliard går specifikt til ansættelsen af 600 nye pædagoger.

FAKTA: Alene med børnene

Følgende svar er et uddrag af en større undersøgelse fra april 2014, gennemført blandt BUPL’s medlemmer, der arbejder med børn mellem nul og fem år:

 

76 % oplever på en tilfældig dag at være alene med den samlede børnegruppe

 

1 ud af 5 (19 %) var alene med børnegruppen i mere end en time. Heraf var 8 %alene med børnene i mellem 2 og 4 timer.

 

I den tid, hvor pædagogerne har angivet at de var alene med børnegruppen, var de alene med mellem 3 og 61 børn. I gennemsnit var de alene med 15 børn.

 

Adspurgt hvilke konsekvenser, pædagogerne oplever, alenetiden har, svarer den største gruppe, at man risikerer at overse nogle af børnenes behov (79%) og at de har vanskeligt ved at gennemføre pædagogiske aktiviteter. For børnene betyder det blandt andet mere uro (67%) og flere konflikter mellem børnene (60%).

 

38% har oplevet en alene-situation, der var uforsvarlig eller decideret farlig.

 

Kilde: BUPLs analyseenhed 2014

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.