Birgitte Nyberg Svendsen har været pædagog i 16 år, men har aldrig oplevet så dårlige forhold for børn og ansatte som nu.
Hun mener, at mange børn i dag ikke er godt nok rustet til livet efter børnehaven. Og at det skyldes for få pædagoger på stuerne.
- Børnene i dag er mere videns-fattige og får svært ved at klare skolen og det videre liv. Det er trist for børnene og dumt for samfundet.
Birgitte Nyberg Svendsen forklarer, at nogle af de store børnehavebørn eksempelvis ikke ved, hvor mælken kommer fra og har et ringe ordforråd.
Derfor er hun ikke overasket over resultatet af en ny undersøgelse, der konkluderer, at mange børn er to år bagud ved skolestart.
Bagud fra skolestart
Undersøgelsen, der blandt andet er lavet af Aarhus Universitet og Syddansk Universitet, viser, at de 15 procent svageste børn i en alder af fire et halvt år har et sprogligt niveau svarende til en gennemsnitlig treårig eller under.
Birgitte Nyberg Svendsen fortæller, at hun ofte sender børn videre i skole, velvidende at de ikke har de faglige eller sociale kompetencer, der er nødvendige for at klare skolelivet.
- Det giver mig ondt i maven, at jeg ikke kan gøre mere for de børn. Men det er sådan alle steder. Og vi gør jo, hvad vi kan, siger hun.
To pædagoger til 42 børn
Pædagogernes fagforening Bupl fastslår, at for få voksne i landets daginstitutioner er skyld i, at så mange børn kommer bagud i bagud på sproglige, matematiske og sociale evner.
- Der er mange kommuner, hvor der er et problem med, om der er nok pædagoger. Mange steder er normeringerne piv-elendige, for at sige det lige ud, udtaler formand for Bupl, Elisa Bergmann, til Ritzau.
Og en 'piv-elendig' normering er netop, hvad 52-årige Birgitte Nyberg Svendsen oplever hver dag på hendes arbejde i en børnehave på Amager, fortæller hun.
Her er de, udover den pædagogiske leder, fire voksne til 42 børnehavebørn. Tre af dem er medhjælpere og Birgitte Nyberg Svendsen er eneste uddannede pædagog – udover lederen.
Ren opbevaring
- Det er frustrerende. For jeg sidder med en masse viden om, hvordan jeg kompetenceudvikler de her børn, men der er på ingen måde tid til det. Det er ren pasning og opbevaring, siger Birgitte Nyberg Svendsen.
Hun forstår ikke, hvorfor politikerne ikke snart griber ind og stopper de konstante besparelser på børneområdet.
- Folk tror efterhånden, at vi pædagoger ikke kan andet end at brokke os. Men der er jo en grund til, vi råber op. For det her går ud over børnene, og jeg er kommet til et punkt, hvor jeg ikke længere kan stå inde for mit arbejde, lyder det fra Birgitte Nyberg Svendsen.
Hun henviser til tidligere forskning, der fastslår, at gode normeringer i daginstitutioner er afgørende for, hvordan børn vil klare sig senere hen i livet.
Og så stiller hun spørgsmålstegn ved, hvorfor politikerne ikke er interesserede i, at børnene bliver rustet til et sundt og godt voksenliv med uddannelse og arbejde.