Når Ryanair år efter år kan fremvise overskud på mange milliarder kroner, er det blandt andet fordi, selskabet har exceptionelt lave udgifter til løn og personale. Så klar er konklusionen fra luftfartsanalytiker i Sydbank Jakob Pedersen.
For hver af de godt 90 millioner passagerer, som sidste år blev sendt på vingerne med Ryanair, blev der brugt under 6 euro – knap 45 kroner - på udgifter til personalet.
- Ryanair har gjort sig til en mester i at holde alle omkostninger lave. Det starter med medarbejderne. Det er lave lønninger, ingen løn under sygdom og så videre. Alt, hvad der ligger i lønpakken, er skrabet helt ned, siger Jakob Pedersen.
En stor brug af rekrutteringsbureauer er også en del af strategien, forklarer han.
Det kontroversielle irske flyselskab nægter at lave aftaler med fagforeninger, og derfor kan Ryanair nu være på vej ud i en konflikt med den danske fagbevægelse.
Konkurrenter bruger langt mere på løn
Andre lavprisselskaber som EasyJet og Norwegian har overenskomster, og bruger henholdsvis 9 og 15 euro pr. passager på personalet.
Kun 9 – 10 procent af Ryanairs samlede udgifter går til lønninger. Og det kan godt inspirere konkurrenterne til at følge efter, mener Jakob Pedersen
- Det er et meget lavt leje i forhold til konkurrenterne. Men der er en tendens til, at mange begynder at søge mod Ryanair-lignende modeller, når de ansætter. I sidste ende er det jo noget af det, som er med til at lægge stort pres på for eksempel SAS og de andre store netværksselskaber, siger han.
Ryanair hævder selv, at dansk kabinepersonale vil få op til 15.000 kroner om måneden. Selskabet vil dog ikke dokumentere beløbet, da kontrakterne er hemmelige og alle ansatte vil blive fyret og sagsøgt, hvis de fortæller journalister om deres løn.
Forskellige kilder, som Avisen.dk har været i kontakt med, peger på en månedsløn mellem 9.000 og 10.000 kroner. Ansatte betales kun for den tid, de er i luften, og får eksempelvis ikke løn under sygdom.
Tjener 71 kroner pr. passager
Sidste år havde Ryanair et overskud efter skat på knap 6,5 milliarder kroner, eller 71 kroner pr. passager.
Man kan dog ikke umiddelbart sige, at selskabet derfor sagtens kunne give de ansatte bedre løn- og arbejdsvilkår, vurderer Jakob Pedersen.
- Ryanairs aktionærer har en forventning om, at selskabet skaber et vist overskud hvert år, for det har de gjort historisk. Hvis Ryanair skal udnytte det sted i markedet, hvor de står meget stærkt, så er de også nød til at have meget lave lønninger, fastslår han.
Og det er bestemt ikke kun på lønningerne, at Ryanair sparer.
- De driver en fantastisk strømlinet forretningsmodel, hvor der over alt er fokus på at holde omkostningerne nede. For eksempel skal flyet kunne vendes og lette igen på 25 minutter. Det er hurtigere, end stort set alle andre kan, siger Jakob Pedersen fra Sydbank.
Ryanair er også dygtige til at få flyene fyldt op og så benytter selskabet i meget højt omfang mindre og billigere lufthavne. Og det er altså sådan, at man kan tjene mange penge, understreger han.