Overraskende: Dine sko kan være skyld i dårlig nattesøvn
Selv en lille hæl på dine sko kan have en negativ indflydelse på din kropsholdning – og det kan lede til mange problemer, blandt andet dårlig nattesøvn, forklarer specialist i alignment.
Du har sikkert ikke overvejet det, men dine sko kan faktisk være skyld i din dårlige nattesøvn.
Du har sikkert ikke overvejet det, men dine sko kan faktisk være skyld i din dårlige nattesøvn. Scanpix / modelfoto


Sover du dårligt om natten, og føler du generelt uro i kroppen eller stress, så kan det være dit åndedræt, der er problemet. En besværet vejrtrækning er ofte afledt af en dårlig holdning fx på grund af højhælede sko.

Et dårligt åndedræt kan have mange negative konsekvenser for din krop. Det blandt andet kan give problemer med bækkenbunden og ryggen, samt medføre en dårlig cirkulation af indre organer og mangelfuld udrensning af affaldsstoffer.

Det er Louise Fjendbo, der er yogalærer og ejer af et yogastudio, som har specialiseret sig i konceptet alignment, hvor man gennem yogatræningen fokuserer på, at alle led i kroppen skal være i deres naturlige position i forhold til hinanden. Først når du har den rette holdning kan du trække vejret frit og på den måde afgifte din krop, så den fungerer bedre.

Det værste og det bedste, du kan spise, inden du går i seng: Se det på Q.dk

- Lungerne er sammen med tarmene og blæren det vigtigste udrensningsorgan. Mange tror, at man udrenser via sved. Det er der ingen undersøgelser, der understøtter. Når man træner de yogiske åndedrætsteknikker, renser man derimod effektivt kroppen. Ofte kan det ses på huden, som bliver renere og mere glat, simpelthen på grund af udrensningen og den øgede ilttilførsel til alle kroppens celler, som lever primært af ilt, siger hun og tilføjer at et dårligt åndedræt også kan resultere i, at man får en følelse af uro og dårlig nattesøvn.

Hele kroppen påvirkes
Louise Fjendbo forklarer, at et dårligt åndedræt er et begrænset åndedræt, som enten kun foregår i maven eller kravebenene.

- Et begrænset åndedræt kommer som regel af dårlig holdning. Hvis man for eksempel går med hæl i sine sko - også løbesko og 1 centimeters hæl - så sker der en forskydning i ankler, knæ, hofter, bækken, ryg, ribben og nakke, som forhindrer åndedrætsmusklen og bækkenbunden i at samarbejde. Så er kroppen ude af alignment og åndedrættet bliver mangelfuld. Kroppens flow ødelægges ikke kun i åndedrættet, men hele kroppens funktioner påvirkes. Der lægges stress på kroppens muskler, som skal kompensere for skævhederne, siger hun.

Tricket til at få længere og fyldigere øjenvipper: Se det på Q.dk

Et godt åndedræt er et åndedræt, som bevæger både maven og hele brystkassen. Ikke kun på forsiden men hele vejen rundt om brystet, så ribbenene bevæger sig udad hele vejen rundt om brystet. Hvis du får styr på dit åndedræt, vil det blandt andet styrke din bækkenbund, mavemuskler og give dig bedre restitution, som for eksempel kommer til udtryk ved en bedre fordøjelse og nattesøvn.

Sund hele dagen gennem åndedrætsøvelser
Louise Fjendbo anbefaler, at man for eksempel kan gå ture uden sko, lave squats med lige fødder og knæ eller yogiske åndedrætsøvelser som uld-åndedrættet, kombineret med vejrholdning, for at forbedre sit åndedræt.

- Øvelserne vil påvirke det naturlige åndedræt resten af dagen. Man kan ikke lave åndedrætsøvelser, mens man laver andre ting. Åndedrættet vil være sundt og naturligt i løbet af dagen, som resultat af de koncentrerede øvelser og den sunde kropsholdning, og ikke på grund af konstant opmærksomhed. Det ville være unaturligt og underligt og stressende at gå og tænke på sit åndedræt hele tiden. Man kan lave åndedrætsøvelser så meget man har tid og mulighed for. Jeg anbefaler cirka 5-10 minutter om dagen i forbindelse med yoga eller gåture uden sko eller hæl. Det vil få kroppen i alignment og understøtte det naturlige åndedræt, siger Louise Fjendbo.

Sådan slipper du af med de små røde knopper på armene: Se hvordan på Q.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.