Overflod af megaskibe og lav efterspørgsel presser Mærsk
Rederier har bestilt megaskibe på stribe, og efterspørgslen er ikke fulgt med, lyder det om Mærsk-udfordringer
Det er kommet bag på verdens rederier, at efterspørgslen ikke er fulgt med udvidelsen af fragtkapaciteten på verdenshavene, vurderere analytikere.
Det er kommet bag på verdens rederier, at efterspørgslen ikke er fulgt med udvidelsen af fragtkapaciteten på verdenshavene, vurderere analytikere. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Når Maersk Line halverer sit overskud i tredje kvartal, skyldes det, at behovet for at få sejlet varer mellem Europa og Asien ikke vokser lige så hurtigt som antallet af megaskibe på havet.

Sådan lyder i korte træk forklaringen fra to analytikere, efter at Mærsk har aflagt regnskab for tredje kvartal. Branchen har været for dårlig til at forudsige efterspørgslen, lyder det.

- Hovedforklaringen er jo, at fragtraterne er kollapset. Kina, som populært sagt er hele verdens fabrik, er gået lidt ned i gear, fordi den kinesiske valuta og dermed varerne derfra er blevet så dyre, siger Michael Friis, senioranalytiker i Alm. Brand.

- Det har overrasket rederierne og i særdeleshed Mærsk, tilføjer han.

Ifølge senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank hjælper det ikke på sagen, at der ikke er "supermeget gang i verdensøkonomien".

- I Europa er der bygget nogle lagre op, som gør, at der ikke skal fragtes lige så mange kondisko, blueray-afspillere og byggematerialer fra Asien, som vi er vant til, siger han.

Det er ellers ikke lang tid siden, at Maersk Line kunne præstere massive vækstrater, og branchen bestilte gigantskibe hjem på stribe.

De helt store containerskibe er blevet branchens svar på, hvordan man kan tjene penge, fordi de sænker omkostningerne, siger Jacob Pedersen.

- Det betyder, at der bliver bestilt masser af store skibe, og de kan i princippet kun indgå i Asien-Europa-fart, da det er det eneste sted, hvor havnene er store nok, siger han.

Da Mærsk-rederiet har sat sig hårdt på netop ruten mellem Asien og Europa, rammer det særligt hårdt. Udfordringerne i Maersk Line tvang i oktober A.P. Møller - Mærsk til at neddrosle forventningerne til hele året.

Samtidig har rederiet valgt at aflyse en option på seks nye af de helt store containerskibe.

Rederiet stod i 2014 for over halvdelen af den samlede indtjening i Mærsk, og trods udfordringerne vurderer ingen af de to analytikere, at rederiet vil spille en mindre rolle i den samlede forretning fremover.

- Men det er klart, at billedet kan ændres med et opkøb, som kan få olieforretningen til at vokse, siger Michael Friis Jørgensen.

Maersk Line vil fortsat spille en stor rolle i Mærsk, fordi alle de store divisioner er pressede, lyder fra Jacob Pedersen.

- Set i det lys er det bare så meget stærkere, at Mærsk trods alt kan levere et overskud på 3,4 milliarder dollar i år. For alt, hvad der blæser af vind, det blæser lige i fjæset på Mærsk i øjeblikket, tilføjer han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.