OVERBLIK: Her er reglerne om erstatning ved forsinkelse
Højesteret fastslår, at tekniske fejl på fly ikke fritager flyselskab for kompensation. Læs om reglerne her.
Hvis flyet ikke er fremme til tiden, så kan passagererne i mange tilfælde kræve erstatning. Højesteret fastslår, at tekniske fejl ikke fritager flyselskaber for ansvar.
Hvis flyet ikke er fremme til tiden, så kan passagererne i mange tilfælde kræve erstatning. Højesteret fastslår, at tekniske fejl ikke fritager flyselskaber for ansvar. Foto: Colourbox/Free


Passagerer kan have krav på kompensation, hvis et fly er aflyst eller forsinket. Det er en EU-forordning, som overordnet regulerer området. Mandag har 12 passagerer fået Højesterets ord for, at de har krav på kompensation. Læs om reglerne her:

Hvis flyet er aflyst:

* Man har som passager ret til kompensation, hvis flyet bliver aflyst mindre end 14 dage før afgang, medmindre flyselskabet kan tilbyde nogle alternativer.

* Hvis aflysningen sker mellem 7 og 14 dage før afgang, kan luftfartsselskabet dog tilbyde en omlægning af rejsen. Afgangstidspunktet må i så fald tidligst være to timer før det oprindelige afgangstidspunkt, og ankomsttidspunkt på det endelige bestemmelsessted må senest være fire timer efter det oprindelige.

* Hvis aflysningen sker i ugen op til afgangen, skal der tilbydes en ny rejse, hvor afrejsetidspunktet højst må være en time før det oprindelige, og ankomsten til den endelige destination højst må være to timere senere end det oprindelige.

Hvis flyet er forsinket:

* EU-Domstolen har fastslået, at en forsinket ankomst på mere end tre timer, svarer til en aflysning.

* Flyselskabet skal ikke betale kompensation, hvis forsinkelsen skyldes såkaldt usædvanlige omstændigheder. Det vil sige udefrakommende faktorer, som ligger uden for flyselskabets kontrol. Det er op til flyselskabet at bevise, at der er tale om "usædvanlige omstændigheder".

Så meget får man i kompensation:

* Kortere flyvninger under 1500 kilometer udløser en kompensation på 250 euro.

* Flyvninger inden for EU, som er længere end 1500 kilometer, og alle andre flyvninger, som er mellem 1500 og 3500 kilometer udløser 600 euro i kompensation ved forsinkelse.

* Flyvninger over 3500, som ikke er mellem to EU-lande, udløser en kompensation på 600 euro.

Andre plastre på såret:

* Er flyet mere end to timer forsinket skal flyselskabet på kortere ruter tilbyde måltider og forfriskninger. Passageren skal også have mulighed for at ringe og sende mail.

* På længere flyvninger opnår passagererne den ret, hvis forsinkelsen overstiger tre timer. På flyvninger over 3500 kilometer, som ikke foregår mellem to EU-lande, opnås retten ved forsinkelse på mindst fire timer.

* Er forsinkelsen så stor, at det nye afgangstidspunkt ligger den følgende dag, har passagererne også krav på hotelophold og transport mellem lufthavnen til hotellet.

Kilder: Europaparlamentets og Rådets forordning nr. 261/2004, EU-Domstolen og Østre Landsret.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.