Otte ud af ti elever: Skoledagen er for lang
Folkeskolens elever har efter eget udsagn for en "lang, kedelig skoledag" efter reform. Det viser ny rapport.
Godt 80 procent af eleverne i folkeskolen synes, at deres skoledag er lidt eller alt for lang, viser rapport fra SFI. Arkivfoto
Godt 80 procent af eleverne i folkeskolen synes, at deres skoledag er lidt eller alt for lang, viser rapport fra SFI. Arkivfoto Foto: Free/Free


Elevernes dom over folkeskolereformen, der trådte i kraft for godt to år siden, er hård. Det skriver Politiken.

Hele 82 procent af eleverne oplever, at skoledagen er "lidt for lang" eller "alt for lang". Det er næsten en fordobling i forhold til 2014.

Tallet stammer fra en endnu ikke offentliggjort rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). Godt 21.000 elever fra 4., 6., 8. og 9. klassetrin fra 137 skoler har deltaget i undersøgelsen i foråret.

Rapporten er en del af en omfattende evaluering af folkeskolereformen, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt, og som Politiken er kommet i besiddelse af.

En af intentionerne med reformen var, at den længere skoledag skulle være mere varieret end før reformen. Men mange skoler kommer her til kort, lyder det fra Jens Vase, formand for Danske Skoleelever.

- Den spændende og varierede skoledag er ikke landet endnu, så vi er i en situation, hvor vi i stedet for at have en kort, kedelig skoledag har fået en lang, kedelig skoledag, siger Jens Vase til Politiken.

I rapporten peger 94 procent af eleverne også på, at det står sløjt til med "eksterne aktiviteter" som undervisning i naturen eller i den lokale sportsklub samt besøg udefra af for eksempel en politibetjent.

Til gengæld svarer syv ud af ti elever, at de trives godt med at gå i skole. Det tal er dog faldet med tre procentpoint.

Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen, ser ingen grund til at slå alarm.

- Hvis man spørger børn, om skoledagen er for lang, vil de sige, at det er den. Vi kan konstatere, at eleverne trives med at gå i folkeskole, og det er det vigtigste for os, for så lærer de også noget, siger han til Politiken.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er derimod bekymret over resultatet.

- Både på pengefronten og lovgivningsmæssigt tager vi nogle initiativer. Nogle skoler gør det rigtig godt og har ikke behov for hjælp eller penge. Andre skoler er ikke er kommet godt i gang og skal hjælpes, siger hun til avisen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.