Otte kilometer lang Øresundsbro skal males over 13 år
I 2019 går det omfattende malerarbejde på broens stålkonstruktion i gang. Først i 2032 forventes det færdigt.
Fra 2019 går man i gang med at male Øresundsbroens stålkonstruktion. Man forventer, at det kommer til at tage 13 år. (Arkivfoto)
Fra 2019 går man i gang med at male Øresundsbroens stålkonstruktion. Man forventer, at det kommer til at tage 13 år. (Arkivfoto) Foto: Lasse Kofod/Polfoto


Efter 16 års slid fra vejr og vind skal malerbøtter og pensler findes frem, for Øresundbroens zigzag-formede stålkonstruktion skal have en ny omgang maling.

Det skriver Fokus Øresund, som er et nyhedsbrev udgivet af Øresundsbro Konsortiet.

Men man må væbne sig med tålmodighed, for den otte kilometer lange bro forventes først at være malet helt færdig i 2032. Selve stålkonstruktionen har en overflade på 300.000 kvadratmeter.

Det er et stort projekt og ikke sådan lige til, lyder det fra Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet:

- Der findes ikke udstyr på markedet, som vi kan anvende. Det er jo aldrig gjort før - der er ikke lavet et projekt som dette før. Vi kommer i høj grad til at bygge vores egne tekniske løsninger. Derfor har vi sammensat et hold af eksterne eksperter og partnere.

Da stålkonstruktionen i sin tid fik første lag maling, foregik det på land, men nu bliver det noget mere udfordrende.

Nu skal det nemlig ske ude på en bro, med en jernbane, hvor tog passerer med 200 kilometer i timen, en motorvej ovenpå, en 26.000 volts højspændingsledning lige ved siden af, samt vejr og hav, der uundgåeligt vil påvirke arbejdet.

For at skabe bedre arbejdsbetingelser vil man blandt andet bygge en skærm, som gør det muligt at arbejde inden for stålkonstruktionen, selv om det er tæt på jernbanen.

Derudover vil man gøre brug af robotter, som både skal vaske og male. Og så skal projektet tage så meget hensyn til miljøet som muligt, siger Bengt Hergart.

- Valget af maling er vigtigt. Vandbaseret maling er aldrig blevet testet på så store overflader, der er udsat for vejr og vind. Og at lave noget, som ikke holder, er ikke en god løsning for miljøet.

- Derfor forsøger vi at finde en type maling, som er så holdbar som muligt og har minimal miljøpåvirkning. Det valg arbejder vi fortsat på.

Fra 2019 til 2023 vil sydsiden blive malet, mens nordsiden vil blive malet mellem 2024 og 2028. Undersiden vil man begynde at male i 2028. Hele projektet forventes at være afsluttet i 2032.

Målet er, at hverken bil- eller togkunder kommer til at mærke til arbejdet. Derudover forventer man heller ikke, at det vil påvirke Øresundsbroens finanser, da arbejdet har været planlagt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.